onsdag 4 januari 2012

2011

I alla fall så tänkte jag summera 2011 lite. Bara för att liksom.

2011 var det året som jag upptäckte Starkid Productions. Jag blev helt beroende av A Very Potter Musical, A Very Potter Sequel, Starship och Me and my Dick. Jag skrev ett inlägg om det HÄR. Jag upptäckte också Doctor Who nu i december, och å vad glad jag är över det.

2011 blev ett väldigt upptaget år, men ganska så mycket stress och inte så mycket tid för läsning. Men jag var med om ganska många bokrelaterade upplevelser, som min prao i en bokhandel. Jag träffade Amelie, Frida och Anna inne i Stockholm, vilket resulterade i mycket boksnack. Amelie och Frida har jag även träffat två gånger till, där vi en gång gjorde en bokvideo. Sedan var jag på en bokbloggsträff med massor av bokbloggare och några författare. Jag blev medlem i BOKarna, och fick gå på release-festen till Cornelia Funkes nya bok. En skrivarkurs med Johanna Lindbäck har även hunnits med, och en språkresa till Isle of Wight, då jag inte läste något alls på tre veckor.

Under hela 2011 läste jag precis 70 böcker. Förra året läste jag 93. Jag antar att det är för att jag har haft mycket mindre tid i år. Men jag misstänker också att datorn och vissa tv-serier har något med det att göra.

Mina mål för 2011 var att:
* Läsa mer på engelska (gick väldigt bra)
* Sluta sitta så mycket framför datorn så att jag kan ägna mer tid åt läsandet (ehh, vi tar nästa punkt)
* Läsa lite fler böcker av Jane Austen, och andra klassiker för den delen (har läst några klassiker, men inte mer Jane Austen)
* Bli bättre på att skriva recensioner och reflektera mer över det jag läser (där utvecklas jag hela tiden)
* Läsa mer böcker ur bokhyllan (med tanke på att min "oläst-hylla" är för liten för mina olästa böcker så antar jag att det blev ett stort fail)
* Inte köpa lika många böcker (trodde jag ens att jag skulle klara det?)
* Fortsätta blogga och hålla läslusten uppe (done!)



I år tänker jag inte ha några mål, förutom att kanske sluta läsa böcker jag egentligen inte vill läsa, utan läsa vad jag har lust med. Jag känner att jag bara glömmer bort målen jag skriver, så det är ingen idé. 


Mina favoritböcker som lästes 2011 ser ni här (räknar ej omläsningar):




Sedan vill jag bara nämna en till bok. En bok som inte platsar bland favoriterna, men som fortfarande fastnade hos mig. Den fick mig verkligen att tänka till ordentligt. Ganska så svårläst och inte så snabbt tempo, men ändå väldigt bra, och otroligt fascinerande. En sån där bok som man i en del situationer kan relatera till och hitta massor av likheter. 








2011 var ett år som upptogs av mycket annat än läsning, men jag upplevde också många fantastiska läsupplevelser och hittade många nya favoriter. Nu hoppas jag på ett 2012 fullt av böcker. 

2 kommentarer:

  1. SV: Hahha, vet att många tyckte om den. Men jag kan typ inte falla för såna böcker. Jag vet, det är hemskt allt som står i böckerna, allt som personerna i böckerna upplever.. Men nej, tyvärr är det ingen bok för mig.. =/
    Men kul att nån gillar den iaf ^^
    Kram<3

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha haft ett underbart läsår! Läste exakt lika många böcker som du, och även jag upptäckte Doctor Who i år ;)

    SvaraRadera