tisdag 17 januari 2012

I can see the light!

Jag vet. Jag har bloggat uselt. Eller rättare sagt har jag inte bloggat alls. På en hel vecka! Inte kan jag skylla på att jag har mycket att göra heller, för det har jag inte. Jag har bara haft en lässvacka. Det var hemskt!

Alla i bokbloggarsfären vet nog vad en lässvacka är - en tid då man helt enkelt inte känner för att läsa. En mardröm, jag vet! Jag har aldrig riktigt varit med om en lässvacka förut. Någon enstaka vecka har det hänt. Och jag läste bara ut tre böcker i augusti 2010. Men den här var värst hittills. Jag skyller på jullovet. Det enda jag gjorde var att ligga och slöa framför Doctor Who hela dagarna. Ingen läsning alls. Det gick bara inte. Jag tvingade mig själv att läsa lite ibland, men det blev aldrig riktigt intressant.

Så höll det på ända tills slutet av förra veckan. Då började jag sakna läsningen riktigt mycket, eftersom det är den som får mig att slappna av mitt i allt skolarbete och alla träningar. Så jag bestämde mig för att läsa om en lättläst favoritbok - Systrar i jeans av Ann Brashares. Nu har jag snart läst ut den, och oj vad skönt det känns! Mitt liv är inte helt komplett utan läsning.

Så nu ska jag förhoppningsvis börja plöja böcker igen. Har ju en hel hög med underbara titlar i min hylla med olästa böcker som jag bara längtar efter att dyka in i.

Så om ni någonsin hamnar i en lässvacka så har jag ett tips till er: Läs om en gammal favoritbok. Gärna lättläst. Typ Harry Potter eller något liknande. Något som ni vet att ni verkligen njuter av att läsa. Förhoppningsvis så hjälper det!

3 kommentarer:

  1. Jag kan absolut inte läsa om böcker, haha. Förstår inte hur andra kan göra det :p

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar med en lässvacka. Jag hade en lässvacka nästan hela sommarlovet, den tid på året då jag ofta läser som mest. Det var helt hemskt!

    SvaraRadera
  3. För att ytterligare distrahera dig från läsandet (hehe) kan jag bara säga att Sherlock var extreeemt bra, och så fort du är ikapp Doctor Who är det bara att hoppa på den :)!

    Jag tror tv-serier är det största hindret för bokbloggare, haha...

    SvaraRadera