söndag 29 januari 2012

Önskeprickar

Den här boken vann jag i en tävling hos Elin, och jag vill verkligen tacka, för den är så fin!


Önskeprickar
Skriven och illustrerad av Elin Fahlstedt (titta in på hennes coola blogg här)
Det här är alltså en sorts bilderbok, eller kanske en grafisk roman. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den, men den känns som en bilderbok. Dock med ett ganska så dystert tema, och jag kan inte riktigt komma underfund med målgruppen.
       Den handlar om en flicka som bor i en stad. En stad full av fabriker och tjock rök. En stad där äpplen är otroligt lyxiga och dyra, och en stad där stjärnor mot en natthimmel bara är en gammal legend. Men så på en väldigt speciell dag så hittar hon en lapp under sin kudde ...

Jag älskar dystopier. Det måste vara den bästa genren någonsin. Jag har läst väldigt många också, men ingen som den här. En bilderbok, där både text och bilder spelar precis lika stor roll. Där samhället visas i bilder istället för ord. Jag gillar det!

Själva staden huvudpersonen lever i kändes som en väldigt dyster sådan, och jag blev fascinerad av varenda liten detalj om hur världen såg ut. Hur samhället hade utvecklats, och vad som hände i det. Handlingen måste jag erkänna att jag inte brydde mig så mycket om. Det var bilderna och hur de levde i staden.

Bilderna var otroligt fina! Särskilt framsidan gillar jag, med den där fabriken med nästan hudliknande väggar. Det var också häftigt hur en del bilder var helt vanliga och tydliga, medan jag på andra inte riktigt förstod vad som riktigt hände.
     Språket var väldigt enkelt, och det kändes riktat till barn. Samtidigt var det många ämnen i boken som jag märkte var ganska så svåra, som t.ex. flickans galna mamma som jag bara fick en liten skymt av. Så jag skulle kunna säga att det är en ganska så vuxen barnbok. Samtidigt tycker jag att allt var förklarat på ett enkelt och bra sätt, så barn skulle nog förstå. På Bokus står det åldern 6-9, så jag antar att det är så det är. Även om jag tycker att alla från den åldern och uppåt skulle kunna läsa och gilla den.

En riktigt fin och bra bok i ett annorlunda och roligt format. Nu är mitt enda bekymmer att jag inte vet vart jag ska ställa boken. Den får inte plats i hyllan, och jag vill att den ska synas eftersom framsidan är så cool. Jobbigt.


Titel: Önskeprickar
Författare: Elin Fahlstedt
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2011

1 kommentar:

  1. Wow! Intressant!

    Har samma problem med mina graphic novels/guideböcker..!

    SvaraRadera