måndag 23 januari 2012

Systrar i Jeans

Systrar i Jeans: Första sommaren
Skriven av Ann Brashares

Fyra bästa vänner systrar ska för första gången spendera sommaren utan varandra. Lena ska till Grekland och bo hos sin farmor och farfar. Carmen ska bo hos sin pappa. Tibby ska jobba, och Bridget ska på fotbollsläger. Hur ska de klara sig utan varandra hela sommaren?
      Lösningen uppenbarar sig i några byxor. Några helt vanliga jeans. Men de här jeansen är magiska, för på något ofattbart sätt så sitter de här jeansen helt perfekt på alla fyra tjejerna. De bestämmer sig för att dela på jeansen. Att skicka runt dem till varandra under sommaren, och när de sedan träffas igen ska de skriva upp vad de gjort under sommaren på byxorna. Men det visar sig hända ganska så mycket saker under sommaren, och allting blir svårt för tjejerna när de inte har varandra att vända sig till.

Jag är den här boken evigt tacksam. Det var den som hjälpte mig upp ur lässvackan jag fick under lovet. Jag har läst hela serien för några år sedan, och den var perfekt att läsa om nu. Det är en sån där härlig, mysig och lättläst bok som jag sitter och ler åt när jag läser. Lagom jobbiga problem, härliga sommarmiljöer och roliga karaktärer. Kanske inte en bok som säger så mycket, och ingen bok man tänker tillbaka till och reflekterar kring. Inte en bok som jag har hur mycket som helst att kommentera kring. Bara en riktigt mysig bok som verkligen hjälpte mig i min vinterdepp.
     

Titel: Systrar i Jeans
Originaltitel: The Sisterhood of Traveling Pants
Författare: Ann Brashares
Översättare: Caroline Zielfelt
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2003
Sidor: 377

4 kommentarer:

  1. Älskade Systrar i Jeans när jag var mindre! Måste helt klart läsa om dem snart :)

    SvaraRadera
  2. Läste första boken på mellanstadiet. Tyckte om den och fortsatte på nästa. Tyvärr så läste jag aldrig klart den, tröttnade lite på hur enformigt allt var ibland :/

    SvaraRadera
  3. Den serien är grym! Har läst alla böcker 3 ggr, och jag funderar på att läsa om de igen, haha! :)

    SvaraRadera
  4. Gilla, gilla, gilla! :D I alla fall när jag läste dem sist, vilket i och för sig var ett tag sedan, får nog läsa dem igen snart ;)

    SvaraRadera