onsdag 5 oktober 2011

Jag är nu en stolt BOKare

Idag åkte jag in till Stockholm för att besöka nyöppnade palatset. Jag var nämligen på mitt första möte som BOKarna som det heter, tack vare min snälla kompis Ebba som är med där. För Palatset är ju inte bara ett kulturhus för barn, det är gjort av barn också. Det är barnen som bestämmer hur det ska se ut, vad man ska göra och hur det ska gå till. Det finns massor av olika avdelningar, men i just BOKarna diskuterar vi hur det ska vara i biblioteket och det supercoola Röda Rummet. Vi intervjuar författare och läser böcker. Och fikar såklart! Det mesta som har med böcker att göra.

Som sagt var mitt första möte idag, och det var till och med roligare än vad jag förväntat mig (vilket inte är lite). Det var visst väldigt många nya där så vi började med att presentera oss, och sedan började det pratas. Jag vet inte hur mycket. Mest om vad BOKarna skulle göra framöver och och liknande, men oj så mysigt det var. Helt perfekt för en boknörd som mig.

Efter mötet fick vi nya en liten rundtur på Palatset, och herregud vad häftigt det är! Jag fick lite Hogwarts-vibbar av det med alla små gömda rum och spiraltrappor här och var. Jag lovar att jag aldrig skulle hitta ut därifrån om jag var själv. Otroligt mycket fanns det att göra också. Lära sig att spela in film, göra radioprogram, fotografera, sy, skapa konst av skrot, spela musik, titta på bio (i en salong med dubbla stolar och filtar om det blir läskigt), läsa, skriva, spela teater, uppträda och jag vet inte vad. Det finns något för precis alla!

Jag längtar otroligt mycket till nästa möte, och imorgon har jag med mig en tjock bunt av Palatsets egna tidning Rookie till skolan och hoppas att allt flera kommer och utforskar Palatset. I den tidningen finns det också en artikel om Tonårsboken, och Hanna som bloggar där jobbar jättemycket med både BOKarna, själva Palatset och tidningen (om jag nu förstått det rätt).

Sammanfattning: otroligt kul kväll!

4 kommentarer:

  1. Åh! Vill bo i Stockholm just nu! Hoppas de kommande träffarna blir minst lika bra! ;D

    SvaraRadera
  2. Det där stället låter helt fantastiskt. Jag önskar det hade öppnat för några år sen så hade jag kunnat hänga där hela tiden efter skolan.
    Hogwarts-vibbar dessutom. Jag döööör.

    SvaraRadera
  3. Shit, vill verkligen dit! :)

    SvaraRadera