onsdag 25 januari 2012

Underbart men virrigt

Den 15 januari ska de preliminära gymnasieansökningarna in, och idag var jag på mitt fösta öppna hus på ett gymnasium. Södra Latin heter det, och jag är kär! Den känns som utdragen ur en bok, men nötta stentrappor, en underbar aula och världens vackraste fasad. Jag vill så himla gärna kunna säga att "det är min skola, jag går på Södra Latin". Det enda problemet är linjerna. Den jag siktar in mig på där är Samhällsvetenskap med inriktning samhälle, men den linje jag är mest sugen på är Humanistiska med inriktning kultur. Den inriktningen har de på Norra Real, mitt andra alternativ som jag ska titta på nästa vecka.

Mitt stora problem är egentligen att jag knappt hittar några skillnader i programmen. Men hjälp av individuella valet så kan jag göra dem ungefär likadana, men undantaget att på Hum- kultur så kan man plugga litteraturhistoria. Gissa om jag vill! På Södra Latin finns inte den kursen, men däremot har de en som heter Litteratur. Men det verkar vara lite virrigt om den linjen faktiskt kommer finnas med, och om jag kommer kunna välja den. Ingen verkade kunna svara på det.

Biblioteket på Södra Latin var helt okej. Jag hann inte titta så noga, men det verkar bra. Norra Real ligger dock väldigt nära Stadsbiblioteket, vilket är helt awesome!

Allt är bara helt virrigt, men jag hoppas att allt kommer falla på plats när jag tittat på Norra Real. Men jag är helt säker på att det skulle bli hur bra som helst på båda skolorna. Jag längtar så himla mycket! Ska bli så kul att få hålla till någon annanstans än på den kulle jag gått på dagis och skola på sedan jag var ett.

7 kommentarer:

  1. Jag går Humanistiska med typ inriktining kultur. Vi är så få att de valde att ta bort inriktningarna så vi har på sätt och vis både språk och kultur:D

    SvaraRadera
  2. Jag går SamSam på Södra. Det är väldigt bra. Men jag var så bortskämd på högstadiet, gick Litteratur och Drama i världens bästa skola, så Södra Latin kan faktiskt inte mäta sig med högstadiet. Gå på Norra Reals öppna hus också och välj den skolan där du känner dig mest hemma och där det verkar vara trevligast människor. Det är nästan det som är viktigast, man vill ju ha roligt och vara med härliga människor de sista tre åren :)

    SvaraRadera
  3. Har en kompis som ska välja södra latin som förstahandsval :)

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag går ju bara första året än så länge så jag har inte hunnit känna på än hur det är att gå kultur. Men den lektionen vi har som är speciell för Humanistiska, Människans språk, är väldigt rolig!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du ska gå på Norra reals öppet hus, och sedan överväga för-och-nackdelar, så kommer du säkert fram till ett bra beslut. Jag hade extremt svårt att ta gymnasiebeslutet- jag stod också mellan två skolor och funderade som bara den. Nu i efterhand är jag dock väldigt nöjd med mitt val, så du kommer säkert välja rätt. Och OM du mot förmodan inte trivs, så kan du alltid byta. Det brukar inte vara något problem. Lycka till!! :)

    SvaraRadera
  6. Vilken fin skola! Till och med finare än min, som är fin... ;) Lycka till med valet!

    SvaraRadera
  7. Södra Latins bibliotek är helt okej, men det bästa är att det ligger så nära PunktMedis ungdomsbibliotek!! :D

    SvaraRadera