fredag 23 september 2011

Jag var på releasefesten för...

...Cornelia Funkes nya bok Spökriddaren och hans väpnare i tisdags. Har dock inte haft tid att skriva om den förrän nu, men bättre sent än aldrig antar jag.

Innan jag börjar måste jag bara berätta hur det kom sig att jag fick gå på festen. Det var nämligen tack vare en kompis till mig, Ebba, som jag träffade under min språkresa på Isle of Wight. Vi är båda läsgalna och älskar A Very Potter Musical/Sequel. Gissa om vi har saker att prata om. I alla fall så visade det sig att hon är med i BOKarna, en sorts grupp med läsglada ungdomar som träffas i Palatset, ett nytt kulturhus för barn som öppnar den 1 oktober. Där kan ni läsa mer om BOKarna och vad de gör. I alla fall så började vi snacka om om det, och hon berättade att hon skulle uppträda på en releasefest för Cornelia Funkes nya bok. Jag tyckte det var jättecoolt, och Ebba undrade om jag ville vara med och uppträda. Tyvärr så är jag världens värsta skådespelare, helt ärligt, så jag tackade motvilligt nej. Jag skulle förstöra hela föreställningen. Men då fixade Ebba en inbjudan till festen istället, så att jag fick gå dit ändå. Gissa om jag blev glad.

Så klockan 6 i tisdags stod jag utanför Palatset, ivrig och förväntansfull. Vi släpptes in i huset, som var otroligt fint, trots alla byggställningar. Jag tror Palatset kommer bli riktigt bra! Först kom jag in i ett rum där det bjöds på jättegoda kycklingwraps och annat gott. Jag lyckades hitta Amelie och Gudon, som också var där. Väldigt skönt eftersom jag stått där helt ensam innan, vilket kändes lite fail. Vi stod och pratade där en stund och fick Cornelia Funkes autograf. Hon var jättetrevlig. Jag har bara läst Bläckhjärta av henne, men nu ska jag definitivt läsa fler. Efter en liten stund fördes vi in i ett annat rum där föreställningen skulle vara. Vi ställde oss längst bak för att vara helt säkra på att få se allting (de som var framför satt ner). Så började föreställningen. Och vilken föreställning! Jag var helt mållös! Så otroligt bra var den! Och läskig. Jag har aldrig blivit rädd för en skräckfilm i hela mitt liv, men här fick jag rysningar. Stämningen var så perfekt och skådespeleriet så bra så det kändes verkligen som att jag var inne i handlingen. När den var slut ville jag bara få igång ett sånt där bifall där alla skriker "en gång till!", men det kändes inte som rätt ögonblick.

Efter pjäsen intervjuade två ungdomar Cornelia Funke, vilket var väldigt intressant. Jag blev riktigt sugen på att läsa Reckless när jag lyssnade. Hon berättade så mycket intressant om den. När intervjun var klar vet jag inte riktigt om det var slut eller inte. Jag gick i alla fall och pratade med Ebba, som jag inte träffat sedan språkresan. Det var så trevligt att få träffas igen. Jag saknar verkligen vårt lilla Isle of Wight-gäng! När Ebba var och sminkade av sig så fick jag, Amelie och Gudon några riktigt coola goodie-bags, med bland annat själva boken för festen. Så vi ställde oss i kö för att få den signerad.  Nu har jag två autografer av Cornelia Funke! Så sade  
jag hejdå till Amelie och Gudon som skulle gå, och sedan pratade jag lite till med Ebba innan jag gick (dock med planer om bio). När jag gick där på bron hem från Riddarholmen såg jag dock Amelie och Gudon gå där långt framför mig. Ni kan såklart gissa hur kul jag hade när jag sprang fram och skrämde dem. Sådan är jag. Skrämma folk är min hobbie. Vi snackade i alla fall lite till innan vi sa hejdå vid min perrong. Supertrevlig kväll var det! Och tack ännu en gång Ebba för att jag kunde komma!


Läs vad Amelie skrev om träffen -->här<--   
Ledsen för den tråkiga bilden.Min kamera har någon
sorts depression tror jag för ljuset blir alltid trist på den.

5 kommentarer:

  1. okej,,, nu känner jag mig otroligt stalker, men jag tror att jag vet vem den här tjejen är. Vet du om hon går i ettan på Södra Latin? X) I så fall vet jag kanske vem det är. Fast ja, du behöver iofs inte svara ifall hon inte vill lämna ut uppgifter om vem hon är :)

    SvaraRadera
  2. sv: haha, okej, ja då var det inte hon i alla fall. en rätt dum kommentar när jag tänker efter, hur många ebba som gillar böcker finns det liksom? hmm... Ni verkar ha haft så kul på "bokfesten" eller vad man kallar det. jag har aldrig läst något av Cornelia Funke, men jag tänker prova Bläckhjärta någon dag :D

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att gå på en releasefest! Måste vara jättekul att träffa författaren! Har dock inte läst något av Cornelia Funke. Är hon bra?

    Sv: Ja, jag har tumblr, det finns en länk på min blogg. Jag fattar inte hur du inte orkar logga in där. Det är oftast det enda jag orkar göra. Tumblr = anledning till att jag inte läser, bloggar eller skriver större delen av tiden.

    SvaraRadera
  4. Önskar jag hade varit där!

    SvaraRadera
  5. ÅH VAD AVIS JAG ÄR!!!!
    SVAR: Ja, jag letade efter Jellicoe Road i London, men den fanns inte och jag, hm, hade ju redan köpt åtta böcker som jag skulle frakta in till Sverige :P

    SvaraRadera