tisdag 23 november 2010

The Maze Runner

The Maze Runner
Skriven av James Dashner


När Thomas kommer till The Glade kan han, precis som de andra pojkarna han träffar där, inte minnas någonting annat än sitt förnamn. De har alla skickats dit, en ny kille varje månad. Runt om The Glade ligger en gigantisk labyrint, vars stendörrar öppnas varje morgon för att sedan stängas igen vid solnedgången.
Alla invånare i The Glade - The Gladers, har jobb. Några lagar mat, andra städar och en del odlar grönsaker. Men det mest prestigefyllda jobbet är att vara en runner, en maze runner. De är inne i labyrinten varje dag och kämpar med att finna en väg ut. Under de två år de har varit där har de inte kommit något steg längre.
När Thomas kom dit var han väntad. Varje månad kom det en nykomling. Men redan nästa dag kommer en medvetslös tjej till The Glade, som bara befolkas av killar. Snart börjar fler mystiska saker hända. Vem är det som spionerar på dem genom de små mekaniska ödlorna? Vilka håller dem inlåsta där inne? Finns det en möjlighet att labyrinten inte går att lösa alls?


Den här boken är den bästa jag läst på väldigt, väldigt länge! Redan från första sidan fångades jag av alla mysterier och underligheter. Varje kapitel innehöll spänning för att räcka till en hel bok. När jag var i slutet av boken kunde jag inte släppa den med blicken utan satt och smygläste på lektionerna, spelade pingis men boken i ena handen och racket i den andra, och stod och väntade på bussen och höll på att frysa händerna av mig. Men allt det var det värt! Boken var så underbart bra!
Alla underliga ord och namn som shuck, shuck-face, shank, bugging, grievers och beetle blades var så roliga och originella.
   Jag tycker att den här boken påminner väldigt mycket om Hungerspelen, Gone-serien och Flugornas Herre eftersom i alla fyra böckerna är det bara ungdomar med som får klara sig själva, utan vuxna. Jag ser väldigt många böcker med just det temat och blir väldigt nyfiken på varför alla uppskattar det så mycket. Jag själv älskar hela idéen om ett samhälle styrt av barn och hur de löser konflikter på ett helt annat sätt än vuxna. Har någon något tips på någon annan bok med det temat blir jag jätteglad.

Jag älskar verkligen den här boken och vågar nog till och med säga att det är en av de bästa böcker jag läst(!). Rekommenderar den till alla som gillar spänning, sci-fi och lite udda böcker. Del nummer två i serien, The Scorch Trials, står högst upp på min "att läsa lista".

6 kommentarer:

  1. Oj! den låter riktigt bra! en ny sak på önskelistan;)

    SvaraRadera
  2. Åh, låter underbar, har beställt den för födelsedagen C:

    SvaraRadera
  3. Har hört bra om den här boken förut och funderat på att läsa den... Men efter din recension är jag säker: jag måste läsa den!
    Hamnar klart på min julönskelista :)

    SvaraRadera
  4. Säger som de andra, den verkar himla bra och den ska läsas och det snart!! :D

    SvaraRadera
  5. Det låter riktigt spännande! Den måste jag ta redo på mer om:)

    SvaraRadera
  6. The Maze Runner är grym!Kul att du tyckte om den. Boken är så otroligt originell,spännande, extraordinary, awesome, immense, super, jim-dandy, amazing... Ja, du fattar.
    Håller verkligen med om att shuck-face, shank, etc är otroligt originellt, och coolt!
    Jag köpte The Scorch Trials för ett tag sen, har inte hunnit läsa den än, men det ska göras!
    //A

    SvaraRadera