tisdag 30 november 2010

Här ligger jag och blöder

Haha, var på väg att skriva Här ligger jag och bölder som rubrik.

Här ligger jag och blöder
Skriven av Jenny Jägerfeld
Vinnare av Augustpriset för ungdomar 2010


Majas liv har många problem:
*Hon sågade av sig tumspetsen i skolan och alla tror att det var med flit.
*Hon åker till sin mamma varannan helg men helt plötsligt är mamma inte där.
*Eftersom mamma inte är där går hon oinbjuden in på en fest och träffar Justin.
*Justin är några år äldre än henne så hon ljuger om sin ålder.
*Hennes pappa dejtar nya tjejer hela tiden och använder henne som ett bevis på hur snäll han är som uppfostrar en tonåring helt själv.
*När hon läser sin pappas mejl hittar hon ett oroande mejl från sin mamma som kan ge en förklaring till var hon är.

Trots att det var väldigt svårt att skriva vad den här boken handlade om så älskar jag den! Språket var helt underbart med lite poetiska inslag och väldigt uppriktigt. Jägerfeld leker med orden på ett väldigt vackert och okonstlat sätt som gör det väldigt intressant att läsa. Trots att boken var rätt sorglig kom jag ofta på mig själv med att sitta och skratta åt alla bekymmer och ledsamheter. Det är som att Jägerfeld har förvandlat sorgen till något roligt.
     I början blev jag väldigt äcklad av de otroligt detaljerade beskrivningarna av hennes avsågade tumme och märkte att jag själv satt och höll i min tumme för rädslan att tappa den. De äckliga beskrivningarna och det originella språket räddade boken från att bli en av alla dessa svenska ungdomsromaner som jag blir så otroligt trött på.

Trots att den här boken är den enda av de nominerade till Augustpriset som jag läst så är jag glad över att den vann, för den var riktigt bra och lite udda. Borde läsas!

1 kommentar: