söndag 21 november 2010

Shutter Island / Patient 67

Shutter Island / Patient 67
Skriven av Dennis Lehane


Sheriffen Teddy och hans polispartner Chuck skickas till en ö utanför Boston. Shutter Island heter den och på den ön ligger ett mentalsjukhus. Deras uppdrag är att finna en patient som rymt, trots den hårda bevakningen. Men ju mer Teddy nystar i fallet, desto mer frågor bubblar upp i huvudet. Vad håller de egentligen på med på den mystiska ön? Vem är patient nummer 67? Vem kan man egentligen lite på och vågar man lita på sina egna tankar?

Boken utspelar sig i mitten av 50-talet när alla fortfarande försöker återhämta sig från första världskriget. Innan man visste att rökning var farligt och när rasism fortfarande var en del av vardagen.

Den här boken gjorde mig riktigt skraj. Hur vet man egentligen vad som är dröm och vad som är verklighet? Hur ser verkligheten ut och kan man egentligen lita på sin egna hjärna? De här frågorna gjorde mig vettskrämd.

Hela tiden när jag läste blev jag mer och mer förvirrad och försökte förgäves lista ut lösningen på mysteriet. Problemet var bara att jag inte riktigt visste vad mysteriet var. Vad det var jag skulle lösa. Man visste inte mer än att man ville veta hur allt hängde ihop. Jag undrar om det var Lehanes avsikt att förvira läsaren eller om det var ett misstag. Jag tyckte i alla fall att det var riktigt roligt att inte förstå något, men lite frustrerande.

Språket i boken var bra, men i dialogerna var det lite svårt att förstå vem som sade vad  ibland. Men trots förvirringen så tyckte jag riktigt bra om boken och älskade den skrämmande skruven på slutet.

3 kommentarer:

  1. den värkar värkligen bra, jag ajhr bara läst nåt kapitel men värkar väldigt spännande=)

    SvaraRadera
  2. Patient 67 är en av mina absoluta favoritböcker alla kategorier.

    SvaraRadera