lördag 6 november 2010

Enkätälskare som jag är

Hittade den här roliga enkäten hos Bokbabbel som hittat den på någon engelsk blogg och översatt. Blir alltid lika glad när jag hittar någon ny enkät. Den här ska det komma en till del på också, kul!

1. Favoritbok i barndomen?

Många böcker av Roald Dahl som pappa läste för mig. Momo eller kampen om tiden av Michael Ende tyckte jag också mycket om. När jag var riktigt liten så älskade jag att bläddra i bilderboken Två björnar hos Jesper och en liten Pixi-bok kallad Lilla hönan Pia.

2. Vad läser du just nu?
Som ni ser i den lilla... ööö, vad det nu är till höger så läser jag Svenne av Per Nilsson och The Maze Runner av James Dashner

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Jag brukar inte reservera böcker. Har nog alrdig gjort det i hela mitt liv. Finns inte boken som jag vill läsa så köper jag den eller läser något annat.

4. Dålig bokvana?
Att påbörja för många böcker på en gång så att jag inte kommer någon vart i någon av dem. Det brukar bli riktigt irriterande.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Bara Ingen väg tillbaka av Magda Eggens som jag lånat på skolbiblioteket.

6. Har du en läsplatta?
Nepp, men tycker att det verkar väldigt roligt. Men den skulle verkligen inte kunna ersätta riktiga pappersböcker.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Som jag skrev alldeles nyss så läser jag ofta flera böcker på en gång. Däremot så föredrar jag att bara läsa en bok åt gången, eller två om en är engelsk och en annan är på svenska.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag läser inte om böcker lika ofta och läser nog lite bredare. Annars tror jag faktiskt inte det.

9. Sämsta boken du läst i år?
Majas Morsas Kompis Sambo av Katarina Kieri var verkligen inte lika bra som jag trodde att den skulle vara.

10. Bästa boken du läst i år?
Vilken svår fråga! Det finns så många bra böcker. Men Jane Eyre av Charlotte Brontë var verkligen helt underbar!

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Ibland, men blir oftast besviken.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Jag har ingen direkt bekvämlighetszon. Vissa böcker blir jag bara sugen på att läsa, vilken genre den än är i.

13. Kan du läsa på bussen?
Jag åker buss så korta sträckor så jag hinner inte riktigt komma in i boken innan jag ska gå av. Tåg brukar jag där emot läsa på.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I min läsfåtölj eller i en solstol.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar ofta ut böcker och de jag lånar ut till brukar altid lämna tillbaka dem i fint skick. För att hålla reda på allt så skriver jag ner det.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Aldrig i inbundna böcker men t.ex. när jag var i Egypten och läste pocketar som ändå var helt förstörda av vatten så vek jag hundöron. Så det beror lite på bokens skick.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nepp

18. I studierelaterade böcker då?
Bara mitt namn.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Jag tycker mest om att läsa på svenska, om det inte är en dålig översättning från något annat språk. Engelska läser jag gärna också.

20. Vad får dig att älska en bok?
Kan vara olika saker: språket, handlingen, karaktärer... Vad som helst egentligen.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag vet mycket om någon persons boksmak så rekommenderar jag böcker som jag tror att den gillar. Annars brukar jag försöka klura ut vad den personen skulle kunna gilla.

22. Favoritgenre?
Sci-Fi, kärlek, fantasy... Det mesta utom deckare och lyrik egentligen.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier och klassiker vill jag läsa mer av.

24. Favoritbiografi?
Kan inte komma på någon biografi som jag har läst. Försökte läsa Blonde av Joyce Carol Oates men gillade inte så jag slutade.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nepp

2 kommentarer:

  1. nice formulär kanske skriver ett, eller kanske kinteXD
    sv: åå det vore vorkligen roligt om det blir så saknar att vara så inne i en serie att man inte kan berga sig tills man får tag i nösta bok=D

    SvaraRadera
  2. Svar: Nej, gillar du inte filmerna? ;) Jag tycker faktiskt att de lyckats riktigt bra om man jämför med andra böcker som blivit film. Vad är det du inte gillar riktigt?

    SvaraRadera