söndag 7 november 2010

Enkät del två

Här är andra delen i enkäten Bokbabbel hittade på en engelsk bokbogg.

26. Favoritkokbok?

Jag läser aldrig kokböcker. Ska jag laga mat någon gång är det något lätt som man inte behöver något recept för.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Natthimmel av Sofia Nordin

28. Favoritlässnacks?
Godis, det är så otroligt gott!

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Den Hemliga Historien av Donna Tartt tyckte jag visserligen mycket om. Men efter att alla hyllat den så mycket och berättat hur underbar den var blev det lite av en press att läsa den, vilket gjorde den lite mindrebra än vad den kunde ha varit.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag läser aldrig vad kritikerna tycker.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag brukar bara säga vad jag tycker. Var en bok dålig så skriver jag det, men försöker hitta något positivt också.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Har alltid velat läsa mig swahili.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Shutter Island som jag läste förra veckan var riktigt skrämmande psykologisk thriller som handlade om man egentligen kunde lita på sina tankar. Den var riktigt kuslig.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Jag brukar ofta välkomna läskiga saker eftersom jag tycker om att bli skrämd.

35. Favoritpoet?
Läser inte poesi.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Brukar inte låna där så ofta, men när det väl blir av brukar ungefär 10 stycken få följa med hem.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Det händer ganska ofta eftersom det kommer andra böcker ivägen som jag vill börjamed direkt.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Luna Lovergood i Harry Potter är riktigt cool.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
De elaka jättarna i SVJ av Roald Dahl är verkligen helt underbara.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Meg Cabot brukar jag ofta läsa på semestern. Man behöver inte riktigt tänka när man läser hennes böcker.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
I augusti hade jag en riktig lässvacka och jag tror att det gick upp till en vecka utan att jag läste en endaste sida.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Den sista boken i Harry Potter-serien önskade jag kunde hålla på i all evighet.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
I skolan när några börjar diskutera med varandra kan jag inte låta bli att lägga ner boken.

44. Bästa filmatisering av bok?
Stolthet och Fördom gjorde sig bra både som film och bok.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Både Twilight och Harry Potter är urusla som filmer.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
I bokhandlar spenderar jag inte så mycket pengar, men i början av sommaren beställde jag böcker för drygt 700 kronor på Bokus. Hade dock ett presentkort så det blev inte riktigt så dyrt.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Varför skulle man göra det? Låter ju bara idiotiskt att ta reda på vad som händer innan man har börjat läsa den.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om jag sitter och läser en bok men tänker på annat och inte tar in vad som står i boken brukar jag sluta med den.

49. Har du dina böcker organiserade?
Japp, i bokstavsordning efter författarnas efternamn.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Klart jag behåller dem. Jag ser böcker som inredning och en välfylld bokhylla kan göra ett rum riktigt hemtrevligt. Sen gillar jag att titta på böckerna och minnas vad jag tänkte när jag läste den.

51. Finns det böcker du undviker?
Deckare tycker jag är riktigt tråkiga. De är så lika så oftast känns det som att jag har läst boken redan.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jag kan inte komma på någon.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag brukar inte läsa böcker jag inte tror att jag kommer gilla.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Ingen Återvändo av Douglas Foely verkade riktigt bra men var bara löjlig.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Harry Potter!

2 kommentarer:

  1. åå nu upptäckte jag att vi nog har samma boksmack=) särsilgt när jag såg att du inte gillar deckareXD

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag vet, hon är så grymt cool att det inte är sant!

    Förresten så kändes det som att du lyckades få till svaren mycket bättre än vad jag lyckades medxD

    SvaraRadera