fredag 26 november 2010

Breven Inifrån

Breven Inifrån
Skriven av John Marsden
Den här boken är en brevroman, dvs att den bara består av brev.


När Mandy svarade på en brevvänsannons i en tonårstidning visste hon inte att vad som väntade henne. Hon och Tracey börjar brevväxla. Först lite försiktigt och blygt, men snart utvecklas det till en stark vänskap mellan de två tonårstjejerna. De berättar saker för varandra som de inte vågat prata med någon om. Allt är perfekt. Men nackdelen med brev är att man aldrig riktigt får veta vem de är man pratar med. Något som de lär sig när det visar sig att en av dem bär på en stor hemlighet...


Jag är kär i den här boken! Att få följa Mandy och Tracey genom deras till en början tafatta brevskrivande som långsamt utvecklas till brev fulla av känslor och diskussioner rörde mig rakt in i själen. Deras brev kändes så realistiska och jag kände ofta igen mig själv hur de tänkte och kände.
    Språket var helt rätt! Inte för avancerat men samtidigt inte så lätt att det blir löjligt. Det var helt enkelt lagom för några tjejer i den åldern.
Något som var lite tråkigt var att jag hade läst ett brev från den här boken i min engelskabok i skolan där det var en övning. Därför visste jag hemligheten redan från början och blev inte det minsta överraskad när jag fick veta det.
Slutet var väldigt sorgligt och grymt. Några tårar kom till och med fram, vilket är väldigt sällsynt när jag läser böcker. Jag gillar verkligen inte "öppna slut" där jag själv får klura på vad som hände. Jag har inte kunnat släppa det och funderar på att leta upp Marsdens e-mail och skälla ut honom eller be honom berätta vad som hände (fast det skulle jag aldrig våga).

Men jag tycker verkligen att den här boken är läsvärd och passar samtidigt på att tipsa om den underbara serien Imorgon när kriget kom av samma författare.

PS. Om någon vet någon annan bok skriven som en brevväxling skulle jag bli jätteglad!DS

8 kommentarer:

  1. Älskar den här boken jag med =)

    SvaraRadera
  2. Den verkar ju underbar! Ska kolla upp om den finns på bibblan...

    SvaraRadera
  3. SVAR: Jag tänkte först läsa Gone på svenska, men nu är det för sent! :D Som du ser på sidan av Gone på fotot så ser det ut som någon har tagit en gul överstryckningspenna över sidorna! :D Det tycker jag är grymt coolt! :D <3

    SvaraRadera
  4. kolla in min blogg: www.bokvarg.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. SV: Jag måste verkligen läsa orginalet! :D

    SvaraRadera
  6. Den verkar väldigt bra!:) Jag vet att Ally Kennen skrivit "Brevvännen", och hennes böcker brukar vara ganska skrämmande...

    SvaraRadera
  7. "Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" av Mary Ann Shaffer är också skriven som en brevväxling, och är jättebra! Rekommenderas verkligen!

    SvaraRadera