lördag 13 november 2010

En riktigt mysig bokhandel

Idag hängde jag med mamma och brorsan till Skärholmen. Oftast tycker jag inte om att gå omkring i affärer helt själv, utan måste ha sällskap av en kompis. Men det finns ett undantag - bokhandlar. Det finns inget bättre än att vandra runt och känna på böckerna och läsa på några baksidor utan någon som otåligt står och väntar på att man ska bli klar.
I Skärholmen finns det bara en bokhandel, En Annan Bokhandel. Förut har jag alltid tycket att den är ganska dålig med torftigt utbud och konstig sortering. Men idag hade jag tid att bara vandra runt lite planlöst och hinna titta på alla böckerna. Och då insåg jag vilken underbar affär den är! Visst är den lite dålig på att ha nya och populära böcker, jag hittade t.ex. inte augustnominerade Det händer nu av Sofia Nordin, som är väldigt aktuell just nu. Men istället fick jag massvis av nya boktips och hittade till och med en fortsättning på en bok jag älskat i många år - Lydias Hemlighet. Att de spelade min absoluta favoritlåt, The Handshake med MGMT, lite lågt i högtalarna var också riktigt kul!

Så från och med nu är En Annan Bokhandel min nya favoritbokhandel. Tre böcker köpte jag. Eftersom jag har varit så duktig och sparat de senaste månaderna så tyckte jag att jag förtjänade det.

Flickan med glasfötter - Ali Shaw

Har läst så otroligt mycket fina saker om den här boken att jag bara måste få läsa den själv också.


Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld
 
Jag har ett litet mål att ha läst de tre augustnominerade ungdomsböckerna innan vinnaren koras. Den här verkar vara den bästa av de tre.


Lydia och tigerns gåta - Finn Zetterholm
 
För några år sedan tog jag pianolektioner i samma hus som biblioteket låg i. Då brukade jag slinka in där lite innan vi började. Ungefär en gång i månaden lånade jag hem och läste Lydias Hemlighet. Jag kan knappt bärga mig tills jag har läst ut boken jag läser nu och kan börja på den här.

6 kommentarer:

  1. jag e som du jag vill hälst inte gå själv på stan men i en bokhandel är det ganska sjönt när ingen står och väntar och man kan bara gå runt.
    Jag vill värkligen läsa flickam med glasfötter den värkar så bra och jag köpte här ligger jag och blöder för nån vecka sen så ska läsa den snart men den sista boken har jag aldrig hört om men den värkar ganska bra=)

    SvaraRadera
  2. Jag var på ett bokcafé i torsdags och då var det boklotteri och när jag vann valde jag Här ligger jag och blöder:D Den verkar riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. En förklaring på vad ett bokcafé är ligger uppe på bloggen nu:D Plus en länk hit:D

    SvaraRadera
  4. Svar: Du får tipsa biblioteket om att du vill ha en sån kväll. De blir säkert glada om personer tipsar:D

    SvaraRadera
  5. Tur att man bor nära Skärholmen då kan man gå och kolla in bokhandeln ;)

    SvaraRadera
  6. Ville bara skriva ett litet kommentar och onska dig all gott. Keep up the good work!

    SvaraRadera