tisdag 16 november 2010

Stardust/Stjärnstoft

Stardust (den gamla svenska versionen heter Stjärnstoft)
Skriven av Neil Gaiman


Tristan Thorn bor i den lilla byn Wall. Det är en helt vanlig liten by, med undantag av en mur - en magisk mur. I muren finns nämligen ingången till en hel sagovärld!
När Tristans förälskelse, Victoria Forester, ber Tristan att hämta en stjärna som föll bakom muren ser han sin chans att äntligen vinna hennes hjärta. Han ger sig in i sagolandet på jakt efter stjärnan. Men han är inte den ända som vill åt den...

Jag älskar sagor, och den här boken är en underbar sådan. Språket precis sådant som man läser i sagor, alla olika varelser är helt sagolika och handlingen är precis vad en saga ska handla om.
Jag är väldigt fascinerad av hur Gaiman har lyckats skriva en saga som ändå riktar sig till de lite äldre, kanske till och med vuxna. Sagor brukar annars mest uppskattas av barn. Samma sak med Sagan Om Ringen, som också är en saga för de äldre. Jag tycker verkligen det är bra att den genren finns även i vuxenhyllan, så att de också kan få njuta av silvriga enhörningar och elaka häxor.

Jag gillar verkligen den här boken och har redan fått min bokkräsna lillebrorsa att läsa den. Det är ett högt betyg!

6 kommentarer:

  1. Finns ju även som film:D

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen och tyckte att den var helt okej, men nu blev jag sugen på att läsa boken! Böcker brukar ju i allmänhet vara bättre än filmatiseringarna...

    SvaraRadera
  3. Jag har sett filmen och tycker att den är riktigt bra, så boken borde ju vara jätte bra=D
    sv: Vad roligt då har jag bra läsning framför mig=D

    SvaraRadera
  4. SVAR: Tack! <3

    Jag har alltid tänkt på att läsa boken, för ajg såg filmen och sedan fick reda på att det fanns en bok, så... :)

    SvaraRadera
  5. SV: Absolut! Det måste jag ju göra;P

    SvaraRadera