lördag 31 december 2011

Dash och Lilys utmaningsbok

Den här boken vann jag hos Bokfreak, som för övrigt är en blogg ni verkligen borde kolla in.


Dash och Lilys utmaningsbok
Skriven av Rachel Cohn och David Levithan

Julen nalkas, och i New York pyntas, bakas och handlas det för fullt. Men det är inget för Dash, som aldrig varit särskilt förtjust i julen. När han några dagar innan julafton flyr in på sitt favoritantikvariat, Strand, och söker sig till sin hylla med favoritförfattare så hittar han något som inte hör hemma där. Mitt bland de slitna böckerna sticker en röd anteckningsbok ut. Dash öppnar den såklart, som de flesta andra skulle gjort i hans ställe. I den står det några instruktioner som han ska följa, och eftersom han inte har något annat att göra så bestämmer han sig för att göra som de säger.
Lily älskar julen, och allt som har med den att göra. Men i år blir det inte riktig son hon ville. Hennes föräldrar har åkt på semester till Fiji, och hon är kvar i stan med sin bror som bara vill umgås med sin pojkvän. För att muntra upp henne lite så bestämmer de sig för att placera ut den röda anteckningsboken åt henne i hennes favoritbokhandel, Strand. Snacka om att Lily blir förvånad när hon inser att någon faktiskt nappat på deras idé.

Mitt i dessa hysteriska juletider börjar Dash och Lily kommunicera genom den där röda anteckningsboken och deras utmaningar till varandra, och plötsligt verkar både deras jul och deras liv se lite bättre ut.


Jag vet att jag använder det här ordet alldeles för mycket, med det är verkligen ett helt perfekt ord för att beskriva den här boken. Den var så mysig! Julstämningen, de fina konversationerna och de härliga karaktärerna. Så otroligt mysigt!

Karaktärerna var nästan det absolut bästa. Så underbara och unika allihopa. Jag önskar att jag var kompis med dem, vi skulle ha det jättekul tillsammans. Det är jag säker på. Boomer skulle vara den där killen jag snackar med när jag behöver muntras upp. Lily skulle vara kompisen jag går och fikar med och snackar om nördiga saker. Dash skulle jag tycka var fett cool, och jag skulle säkert inte våga snacka med honom för han verkar alldeles för smart för mig. Men när vi väl börjat snacka så skulle vi börja reta varandra för våra boksmaker. I've got this all planned.

Själva idén med boken är så otroligt perfekt. Som en mysig romantisk komedi fast på bok. Jag är ju en sucker för töntiga kärleksfilmer och allt sådant, och den här boken är helt perfekt för mig. Jag sitter och ler när jag läser den. Det är så fint med att skriva ner sina tankar i en liten bok och ge dem till en främling. Me love!

Den här boken var mysig och underbar. Inte särskilt spännande eller överväldigande, bara en riktigt fin och glad bok som förgyllde julen. Tack så mycket Bokfreak för att jag fick läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar