lördag 10 december 2011

Lite små åsikter om böcker som aldrig blev recenserade

Ibland när jag har läst ut en bok så skriver jag av någon anledning ingen recension. Det händer inte så ofta och det beror oftast på att jag antingen inte har tid eller att jag inte har så mycket att säga. Men nu tänkte jag samla några såna här böcker i ett inlägg och skriva väldigt kort vad jag tyckte.



Röd Skymning - Fredrik Lindblom
Något så ovanligt som svensk fantasy. Riktigt bra dessutom. Handlar om Theresa, som utbildat sig till soldat för sitt land, men som bara blir mäktigare och mäktigare. 
     Jag tycker väldigt mycket om den här. Illustrationerna i den är otroligt vackra, och jag älskar Theresa! Jag visste aldrig riktigt var jag hade henne. Ibland blev det lite trögt, men den sista delen i boken var helt otrolig! Jag glömde till och med bort att jag hade träning! Jag ser verkligen fram emot tvåan, som ska bli väldigt intressant att få läsa!


Drottningen vänder blad - Alan Bennet
En väldigt söt liten bok som handlar om en drottning upptäcker det magiska med böcker. Massor av litterära referenser och mysiga karaktärer i en väldigt kort men mysig bok. En hyllning till böcker och läsandet.


Bläckhjärta - Cornelia Funke
Handlar om bokälskande Maggie som får vara med om något helt otroligt - böcker som blir till verklighet.
       En helt okej bok med en kul idé och underbara karaktärer! Kändes dock lite platt  och simpel. Jag är nog fel åldersgrupp.


Oryx & Crake - Margaret Atwood
En dystopi där en man kallad Snöman bor i en förstörd värld. Han tänker tillbaka på sin tid innan Det hände, och bit för bit avslöjas det vad som gick fel.
     En otroligt häftigt skriven bok som fick mig att tänka till ordentligt. Inte någon särskilt speciell handling, mer  en stor reflektion till vart världen är på väg. För att kunna hänge med i handlingen är det ytterst viktigt att vara riktigt fokuserad, och bitvis blev det lite långtråkigt. Men en sån där bok som känns bra att ha läst och som jag kommer tänka tillbaka till många gånger. 
     Läs Johannas recension här, vi läste boken samtidigt och hade en väldigt intressant (och lång) diskussion kring den.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig gällande Bläckhjärta! Jag fortsatte med 2:an, men blev inte tillräckligt övertygad att avsluta serien med 3:an.

    Det är just karaktärerna som är intressanta. Funke har en tendens att introducera en viktig och avgörande karaktär när halva boken har pågått :)

    SvaraRadera
  2. Har bara läst Röd Skymning, tycker verkligen om den!

    Och vet du vad? Kika in på min blogg så får du en liten suprise! :D

    SvaraRadera
  3. Svar: Jag har inte hört talas om den innan, men bokiga böcker måste ju vara bästa sortens böcker! Jag ska nog leta upp den nu, jag också. :)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Sv: Precis, mer blod ftw! Vampyrerna glittrade väl inte en enda gång i den här filmen heller? ^^ Och ja, Seth är ursöt!

    SvaraRadera