söndag 4 december 2011

Mitt projektarbete i skolbibblan

Under den här skolterminen har vi haft fyra dagar då eleverna själva fått välja vad de ska göra, men allting har gått under temat "Omvärld". Först hade jag tänkt att läsa en bok skriven av en författare från Afrika, men sedan frågade lärarna om jag ville jobba med något i biblioteket. Jag skrev ett inlägg tidigare där jag bad om förslag till vad jag kunde göra, och fick några riktigt bra.

Det här blev mitt slutresultat:




De här har jag hängt upp i biblioteket nu, och förhoppningsvis ska det hjälpa några med att hitta bra böcker att läsa som inte är Harry Potter eller Twilight. Det skulle bli en trevlig omväxling, även om de är bra böcker. Särskilt Harry Potter!

Som ni kanske märkte så hade dock ingen av dessa något att göra med omvärld, men från början hade jag faktiskt tänkt att göra en med en bok av en författare från varje världsdel. Det visade sig dock vara omöjligt, för vi hade inte böcker från alla världsdelar. Sjukt va? Så istället har jag skrivit en lista på ungdomslitteratur från olika delar av världen som jag ska lämna till bibliotekarien, som blev helt chockad när hon insåg det.
     Det visade sig att det var rätt svårt att hitta översatta böcker från olika delar av världen också, men jag hittade i alla fall några.
Det är verkligen dåligt att det är så få ungdomsböcker som översätts från främmande språk. Vuxenböcker finns det ju hur mycket som helst, men ungdomsböcker är det nästan omöjligt att hitta. Något som borde förbättras, för jag tycker faktiskt att det är ännu viktigare för barn att få känna på saker från olika delar av världen än vuxna. Nu kanske många växer upp i tron att det bara är USA och norra Europa som skriver böcker. 

Det här var i alla fall mitt arbete, och nu tror jag att jag ska ta och undersöka lite varför det är såhär. Finns det inga ungdomsböcker i några delar av världen eller blir de inte översatta? 

5 kommentarer:

  1. Åh feeeeeett roligt! Jag önskade att jag kunde göra något sånt i min bibbla!!! Neas favoriter och HP saken var nog de bästa, de som föll mig MEST i smaken :P Jag blev supersugen att göra så i min skolbibbla! :D

    SvaraRadera
  2. Kul initiativ :D

    Spännande att bokbloggare kan sprida sig även utanför nätet!

    Jag har precis köpt en bok av Isabel Allende - Zorro. Ska bli intressant, har aldrig läst något av henne, men fick höra bra ord från en kompis.

    Damernas Detektivbyrå är underbar. Passar perfekt för den som är trött på blodiga mord och sånt. Riktig feel-goodbok där man kopplar bort den ytliga västvärlden för ett tag.

    SvaraRadera
  3. Känns som om jag missat världens grej eftersom jag inte läst Percy Jackson? Måste få veta om den är så bra som jag fått för mig :P
    Sjukt kul projekt! :)

    SvaraRadera
  4. Aaaaawesome projekt!! Mer läsning åt folket!
    Jag tycker främst att dina förslag var jättebra. Visste inte att du hade läst Resan till River Sea. Älskar den. (Den andra boken av Eva Ibbotson jag har läst, A Company of Swans, var ännu bättre.)

    Det är tråkigt att det nästan bara finns engelsk/amerikansk ungdomslitteratur. Det enda jag läser som inte är därifrån är i stort sett Murakami.

    SvaraRadera
  5. Vad intressant att läsa.
    Snyggt design må jag säga! Skulle vara kul om man fick göra saker som sådana på mitt program.

    Jag visste inte att så lite ungdomslitteratur från andra delar av världen än Norra Europa och Amerika var översatt, men det förvånar mig inte heller, kan man säga.

    Det är spännande om att läsa om olika delar av världen. "Båten" är en riktigt bra novellsamling som drar en med till olika platser.

    SvaraRadera