måndag 12 december 2011

Midvintermörker

Midvintermörker
Skriven av Lars Wilderäng
Sjukt snygg framsida!

Det är julhelg, vintern 2012. En rysk militärövning i Östersjön visar sig bli något helt annat - en attack mot Sverige. I hela landets julfirande hem försvinner elektriciteten, ryska flygplan cirkulerar i luften och allting är kaosartat. Mitt i detta kaos får vi följa några modiga personer som kämpar för livet och sitt land i detta oförberedda krig.

Den här boken skulle säkert kunnat vara bra. Det är en otroligt intressant idé, det här med att Sverige hamnar i krig. Men jag tror inte att jag är rätt målgrupp. Alla dessa konstiga termer inom militären, olika vapen och flygplan. Jag förstår ingenting. Här är en exempel på en dialog två militärer hade genom walkie-talkies:

"Romeo Lima från Charlie Romeo! Vi har med akan nedkämpat en T-90. Klart slut!"
"Romeo från Alpha! Fienden retirerar med två pansarbandvagnar och en stridsvagn. Kom!"

Jag är helt virrig. Det blev så otroligt svårt att förstå vad som hände, och det resulterade i att jag mest ville bli färdig med boken så snabbt som möjligt. Vissa personer hade jag det lite lättare att läsa om, som statsministern Gerd och en kille som hette Martin. Jag antar att det blev lättare eftersom de inte jobbade inom militären. Det var i det militäriska som mina kunskaper sinade. 
     Tyvärr så räckte inte de där karaktärerna för att jag skulle hänga med ordentligt, och jag måste erkänna att jag för första gången någonsin skumläste i en bok. Det kändes helt enkelt bara onödigt att läsa en del sidor eftersom jag ändå inte förstod innebörden. 

Jag tror att den här boken skulle passa perfekt som en film. En sån där actionrulle med massor av explosioner och skjutande hit och dit. Jag skulle nog vilja se den också. Det skulle bli lättare om jag fick se det framför mig istället för att få det beskrivet, eftersom jag beskrivningarna var för svåra för mig. Film skulle vara perfekt!

Så helt enkelt ingen bok för mig. Jag måste nog vara lite mer intresserad av militären och vapen och sådant. Men det kändes otroligt skönt när jag läste ut den i alla fall!

Titel: Midvintermörker
Författare: Lars Wilderäng
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: 2011
Sidor: 432

Tack Massolit Förlag för rec.ex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar