lördag 3 december 2011

Pojkarna

Pojkarna
Skriven av Jessica Schiefauer

Tre 14-åriga tjejer som inte riktigt vill växa upp. Som inte känner sig trygga i sina växande kroppar. Tack vare en fantastiskt blomma upptäcker de hur de under natten kan byta kroppar. Bli pojkar. 
     De ger sig ut i natten i sina nya kroppar, och känner hur de genast blir behandlade annorlunda. Inga blickar eller kommentarer, bara friheten att göra vad de vill. 
     De röker, dricker och är ute hela nätterna tillsammans med andra gäng. Men så träffar en av dem Tony, och saker och ting börjar gå lite överstyr. 

Det här är alltså vinnaren av Augustpriset 2011. Jag är tveksam. Har läst så många hyllande recensioner, men själv tycker jag inte riktigt att den fastnade. Jag kände mig inte helt närvarande när jag läste. 

Själva idén gillar jag, det här med att tjejer förvandlas till killar och får uppleva skillnaderna. Språket var också fantastiskt. Men jag gillar inte själva utförandet. Det här med att de ska äta en speciell blommas nektar för att förvandlas till killar. Det kändes lite som de där gamla Disney-filmerna jag kollade på när jag var liten. Inte trovärdigt bara. Sedan kunde jag inte låta bli att undra hur de aldrig blev trötta om de dygnade hela tiden. Man måste ju sova också. Massor av småsaker som de där satt jag och tänkte på i boken, och det brukar vara ett tecken på att jag aldrig riktigt kommit in i den. Det var likadant när jag kollade på Breaking Dawn, jag satt och överanalyserade allting för att ha något att göra. 
     Riktigt som med Breaking Dawn var det inte här. Det var fortfarande intressant, men inte tillräckligt för att fånga min uppmärksamhet ordentligt. 

Kanske skulle den passa bättre som en sorts saga. Jag vet inte riktigt, men det känns mer som en sådan. Typ som Jack och Bönstjälken eller vad den heter. Det skulle passa bättre tror jag.

Alltså, ett intressant ämne, otroligt vackert språk, men en helt okej bok. 

Titel: Pojkarna
Författare: Jessica Schiefauer
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2011
Sidor: 185

PS. Mitt Internet fungerar! *happy face*

2 kommentarer:

  1. Ska läsa den sen! Fått många tips om att det ska vara superbra... :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är kul när alla tycker så olika, och jag blir nyfiken på Pojkarna, även om det inte var din favvo. (Kanske för att du ändå lyckas få mig att vilja läsa den- bra gjort!) ;)

    SvaraRadera