torsdag 1 december 2011

The Tribe: A New World

The Tribe: A New World
Skriven av A.J Penn

Den här boken är väldigt speciell. I alla fall för mig. Tidigare har jag skrivit ett inlägg om en av de enligt mig bästa tv-serier som finns – The Tribe. Den slutade spelas in 2003. och sedan dess har man knappt fått höra någonting om den alls, och alla hängivna fans hade börjat ge upp hoppet om att få veta hur den skulle fortsätta. Men så i början av 2011 så började det hända saker. En officiell fan site dök upp på Facebook och många chatter med olika skådisar från serien har förekommit på sidan. Och nu har det alltså släppts en bok också. Vill ni läsa mer om The Tribe så har jag skrivit ett inlägg om det -->här<--

För dig som inte vill veta hur tv-serien slutar så råder jag dig att sluta läsa efter det här stycket, för det kan avslöjas mycket grejer om sista avsnittet där. Till er nöjer jag mig med att säga att den här boken var hur bra som helst och att när ni sett färdigt serien så måste ni läsa den!

Nu till handlingen, som tar vid precis där tv-serien slutade – The Mall Rats är på flykt från staden på en liten båt. Mer än så vill jag egentligen inte avslöja, hehe. Jag kan inte låta bli att fortsätta tänka på boken som en tv-serie, med varje kapitel som ett avsnitt. Och i en tv-serie så kan man ju inte avslöja vad som kommer hända flera avsnitt in i boken. Jag nöjer mig med att säga att The Mall Rats flyr, en sedan länge försvunnen karaktär dyker upp igen och de stöter på tonvis med problem och faror.

Även om ingen bok någonsin kan slå den här awesome tv-serien så är den här boken väldigt nära. Det märks så otroligt tydligt att författaren själv är ett stort fan av The Tribe själv, för han kan alla de där små detaljerna och saker som är typiska för karaktärerna att säga. Det enda jag tyckte var lite synd var att Lex aldrig sa ”fruitcake”. Det är ju liksom hans replik! 
     Men annars så lyckades han fortsätta på serien utan att förändra den. Det var fortfarande samma gamla Tribe, och jag fick precis samma klaustrofobiska känsla som när jag tittar på serien. Jag ryste åt precis samma saker som jag skulle gjort i serien och jag skrattade åt allas underbara repliker, precis som jag gör i serien.

Spänning var det ingen brist på. Snarare för mycket. Jag slog nog rekord i att läsa länge. Eller i alla fall längre än vad jag gjort på många år. I 7 timmar satt jag i min fåtölj och fick ont i rumpan. Redan efter typ 3 så tänkte jag att jag skulle lägga ner den och göra något annat en stund, men herregud vilka cliffhangers. Det var precis som i Gone-serien av Michael Grant – kapitlet slutar med värsta cliffhangern, sedan byter den berättare så att man får sitta och plåga sig i väntan på att få veta vad som hände. Det var helt enkelt omöjligt att sluta.

Det är väldigt svårt att skriva den här recensionen utan att jämföra boken med serien, men det känns som att jag måste göra det. Om man inte sett serien innan så skulle den här boken nog inte alls vara lika spännande. Nu har jag levt med karaktärerna så otroligt länge. Jag känner dem utan och innan, och jag bara måste få veta hur det går för dem! 
     Är du sugen på att läsa boken så kan du självklart försöka, men jag råder dig att se serien innan! Just nu kan du dock bara köpa boken från The Tribes egna hemsida tribeworld.com, och bok + frakt går på dryga 300 kronor. Helt sjukt för en storpocket, men jag hoppas att den ska bli lite mer lättillgänglig nu i december då den släpps för allmänheten (alltså typ de som inte varit inne på deras hemsida).

Själva tv-serien består av fem säsongen, och du kan köpa dem alla på Discshop. Do it! It's awesome!

Titel: The Tribe: A New World
Författare: A.J Penn 
Förlag: Cumulus Publishing
Utgivningsår: 2011
Sidor: 379
Språk: Engelska

____________________________________________________________________________
Sedan tänkte jag bara meddela att mitt Internet är trasigt, vilket är väldigt irriterande eftersom jag äntligen har lite tid att blogga. Förhoppningsvis så ska det komma någon tekniker och fixa det. Jag längtar!

8 kommentarer:

  1. Seriöst, jag bara måste läsa den här. Inte bara för att jag vill, utan för att mitt tolvåriga jag aldrig skulle förlåta mig annars.

    SvaraRadera
  2. Ååå Jag älskade The tribe när jag var mindre. När det gick på tvn (vilket som då förstås var i repris) så var det verkligen ingen annan som fick se på tvn då. :) Önskar att dom kan gå i repris igen.

    SvaraRadera
  3. sv: Alla säger verkligen att Mysteriet på Greveholm är bästa, men för mig klickade det inte riktigt... :P

    Åh, THE TRIBE! Jag såg alla säsongerna, SÅ JÄVLA bäst!!! Jag måste fan ha boken!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst boken men ska köpa den snart. Men jag måste bara veta vad som händer med Ebony innan jag läser den! Är hon med mycket i boken?
    Om du inte vill svara här med tanke på de andra så vänligen skicka ett mejl
    Luxylux@hotmail.se

    Mvh//Anna

    SvaraRadera
  5. Anna, jag har mejlat dig. Hoppas det hjälper :)

    SvaraRadera
  6. Jag har läst boken och den var jätte bra! Läste ut den på några timmar, var väldigt svårt att lägga ner den. och nu har jag börjat läsa den igen. Och det här är kanske en liten dum fråga men min upplaga av boken var bara på 392 sidor fast det stod att boken skulle vara på 402 sidor. Var din också på 392? Börjar fundera på om jag har fått en begränsad upplaga eller något, vore förfärligt om jag missat något. Gärna skicka mig ett mejl, eller svara här så kollar jag lite då och då efter svar. Mvh/Anna
    Luxylux@hotmail.se

    SvaraRadera
  7. är den översätt till svenska eller . power and chaos

    SvaraRadera
  8. Anonym: Nej, tyvärr. Jag är heller inte så säker på att den kommer blir det, då den är så okänd för alla utom de som gillar The Tribe.
    Keep the dream alive och power and chaos!
    /Nea :D

    SvaraRadera