fredag 28 januari 2011

Udda Verklighet

Udda Verklighet
Skriven av Nene Ormes

Udda har alltid haft drömmar. Hon plågas av dem och har stora sömnproblem. En natt drömmer hon, precis som vanligt, men den här gången känns drömmer mer verklig. I drömmen blir en kvinna jagad på Malmös spårområde. Udda berättar om drömmer för Daniel, hennes kompis i lägenheten under. Han blir nyfiken när han hör vart drömmen utspelade sig och bestämmer sig att åka dit och ta sig en titt, trots att Udda försöker stoppa honom.
   När han aldrig kommer tillbaka ger hon sig av för att leta efter honom, men han är försvunnen. I Uddas sökande efter honom snubblar hon på en helt ny värld, mitt i vanliga Malmö. En värld av hamnskiftare, tidsresor och mäktiga orakel. En värld där många vill åt Udda och hennes sanndrömmar...


Vilken bok! Jag öppnade den med en skeptisk min, stängde den med ett febrilt rop på mer. Jag ville inte att den skulle ta slut. Den högg tag i mig och vägrade släppa förrän sista sidan. Hela den här gömda världen är så fascinerande. Så annorlunda. Använda fåglar istället för mobiltelefoner, ta minnen i form av glaskulor, träffa orakel i Turning Torso. Love it!

Det var väldigt kul och ovant att läsa en fantasybok som utspelade sig i Sverige. Jag får en helt annan känsla av boken. Jag bor inte i Malmö, men blir väldigt sugen på att åka dit nu och leta efter hemliga dörrar, budbärande fåglar eller Vanadis klubb Elexir. Nu återstår det bara att tipsa om boken för alla jag känner och tjata på dem tills de läser den. För läsa den är ett måste!

Titel: Udda Verklighet
Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår: 2010

6 kommentarer:

  1. Roligt att du gillade den! Är själv lite nyfiken på den :)

    SvaraRadera
  2. Jag är lite skeptisk till svensk-fantasy. Den jag har erfarat hittills har inte varit direkt... läsvärd?
    Men kanske är Udda Verklighet ett undantag? Borde kanske överväga att läsa den, om den är så bra som du säger.
    Mina föräldrar skulle nog bli glada i alla fall, över att jag äntligen läser en bok på svenska, dessutom som originalspråk.
    //A

    SvaraRadera
  3. Den verkar riktigt bra! Är också sugen på att läsa den:)

    SvaraRadera
  4. Du har fått en award av mig! bokbloggen1.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Oj, vad spännande med fantasy som utspelar sig i Sverige! :D

    SvaraRadera
  6. Det är aldrig försent att säga tack för en fin recension, eller hur? Vad roligt att se att du gillade den så pass att du vill besöka Malmö. Jag tycker förstås att stan alltid gör sig förtjänt av ett besök. :)

    Varmast,
    Nene

    PS: Huffelpuff är rätt vanligt som hus här i stan, så du skulle säkert passa in. Jag blir alltid glad när jag ser den gulochsvarta halsduken!

    SvaraRadera