tisdag 11 januari 2011

City of Bones

City of Bones
Skriven av Cassandra Clare
Den första boken i en serie med sex planerade delar.


















Clary Fray är en helt vanlig tjej, hon bråkar med sin mamma, smyger in på nattklubbar med sin bästa kompis och går på konserter med sin kompis band.
    Men så händer något, och plötsligt är hon inte en vanlig tjej längre. Hon börjar se saker, saker som ingen annan ser. Det börjar på en fest, då hon ser några ungdomar som ingen annan tycks se. När hennes mamma sedan försvinner spårlöst och en demon anfaller henne inser hon att hon inte är som alla andra.
    Hon träffar en Jace, killen på festen som bara hon kunde se. Han tar med henne till ett underligt hus och där får hon veta att han är en shadowhunter, och hans uppgift är att döda demoner. Hon träffar också Isabella, Alec och Hodge. Shadowhunters likaså. De berättar att hennes mammas försvinnande kan ha något att göra med Valentine, den mäktiga shadowhunter som till alldeles nyligen befarats vara död, men nu har återkommit och är på jakt efter The Mortal Cup. Ett mycket kraftfullt föremål som måste hållas undan honom till varje pris...

Den här boken har verkligen allt! Allt! Och borde alltså vara superbra! Men det är den inte. Jag läser och läser, men känner inga känslor inför det jag läser. Jag blir aldrig riktigt närvarande, och kan därför inte känna spänningen, glädjen eller sorgen. Jag förstod aldrig heller riktigt vad det var boken handlade om, vad deras mål var. Ibland verkade det som en kärleksbok, ibland fantasy och ibland deckare. Resultatet blev ointressant läsning som jag mest längtade till den tog slut.

Den här genren känns också lite uttjatad. Till slut känns det nästan som att jag har läst allt redan innan jag börjar på en bok. Kanske hade jag uppskattat boken mer om det inte vore för alla andra böcker i samma genre.

Dock hade boken sina ställen. Relationen mellan Clary och Simon var riktigt intressant och jag hade gärna sett mer av den. Simon kändes som en riktigt trovärdig karaktär som jag genast fattade tycke för.

Slutet på boken var också riktigt underhållande. De sista femtio sidorna var svåra att slita sig ifrån och twisten med Jace och Clary var otroligt rolig. Men det är ändå inte tillräckligt för att jag ska tycka om boken. Det känns dock som att den skulle passa väldigt bra som film, som jag har hört att den ska bli. Hela strukturen på boken var mer som en film och när den väl kommer så ska jag definitivt se den. De andra böckerna i serien ska jag däremot inte läsa, tror jag. För boken var inte så bra.

7 kommentarer:

  1. Du är nog den första jag hört som säger att boken inte var bra. Själv vet jag ingenting om den, men eftersom att den fått mycket bra kritik av många har jag funderat på att läsa den.

    Svar: Tack! Jag hoppas också att den kommer gå bra. Ja, livet blir nog roligare om man är lite galen. Om man är lugn så blir det ju tråkigt... eller?

    SvaraRadera
  2. Förstår inte hur du kan tycka så om den :C Lätt min egen favoritbokserie, avgudar den så otroligt fruktansvärt sjukligt mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag har också svårt att förstå din kritik C of B. Själv älskar jag den så otroligt mycket, ett litterärt mästerverk!
    Men det blir så när man älskar en bok, man lyssnar inte när andra påpekar dess brister. Det har jag upplevt under min långa tid som Twilight-nörd, vilket jag tack och lov inte är längre.
    Gällande C of B kan jag faktiskt lite förstå ditt tankesätt. Det kan vara svårt att komma in i den innan man riktigt har fått grepp om hela konceptet med shadowhunters,downworleders, The Clave, etc.
    Och det kan bli en lite rörig blandning mellan genrerna,det håller jag med om. Men är inte nästan alla fantasy-böcker samtidigt en kärlekshistoria, på något sätt?
    Fast jag tycker C of B är originell, väldigt originell. Vilken annan bok har, tex, just den "love-storyn"?
    MEN, en sak, det känns lite som att i varenda bok ska huvudpersonen vara något i stil med "The Choosen One", Clary är dock inget undantag. Ändå är hon en fantastisk karaktär!
    Böckerna (som redan är otroligt fantastiska) blir mycket bättre i City of Ashes och City of Glass! Vänta bara, och se vad du missar!
    //Shadowhunter-Alice

    SvaraRadera
  4. Synd att du inte tyckte om den, jag älskade den. Men alla har olika smak på böcker och jag kan hålla med dig om att det var lite svårt att komma in i historian och få ett grepp om shadowhunter och sånt dära men den är ändå underbar bra! :)

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att du inte gillar den. Men jag tyckte inte heller om den första boken så jättemycket. Jag tyckte den var jobbig att läsa med all information. Och slutet som tog död på mig. Jag är ett avid Jace-fan. Han är sjukt rolig. Min favorit i serien är konstigt nog den andra boken. Jag gillar tydligen mellanböcker.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. SVAR: Åh TACK!! Till dig skulle jag bara säga: sätt dig en kväll och MÅLA!! Det blir så vackert och det håller ett bra tag!
    Det som jag kom på nu var att imorgon ska jag rida, så min fina målning kommer inte hålla så länge :P

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst ut den än. Men jag gillar också Simon!

    Du har rätt i allt du säger - speciellt med närvaron i boken. Och självklart att genren är uttjatad!

    SvaraRadera