onsdag 19 januari 2011

Offerrit

Offerrit
Johannes Källström


I en avlägsen liten kommun ska den stora fabriken stängas ner. Invånarna kommer förlora jobbet och flytta därifrån. Svea och fem andra i ortens kommunalråd försöker klura ut något sätt att få kommunen att leva vidare. De kontaktar därför den världskända modedesignern Oscar Vigelius som bott i byn när han var liten för att de tillsammans skulle kunna göra något åt kommunens situation. Men när Vigelius och hans assistent Fitzpatrick anländer börjar också mystiska saker hända. Sveas sekreterare försvinner spårlöst, och snart sker flera försvinnanden.
    Polisen Owe Tycho kallas in för att lösa fallet. Men när han börjar nysta i händelserna tycks allt bli mer och mer märkligt. Vad är det egentligen för något de har att brottas med? Vilka mörka krafter hemsöker byn?


Den här boken var bra. Bra, men inte super. Jag drogs verkligen med i historien och blev riktigt skrämd ibland. Det var skickligt berättat där skrämseln smyger sig på utan att jag egentligen märker när jag började darra i benen. En kväll kunde jag inte sova efter att jag läst den, så jag fick läsa lite Meg Cabot för att lugna ner mig.

Jag gillade verkligen början. Beskrivningen av hur en kommun plötsligt blir mindre och mindre när alla flyttar in till städerna kändes väldigt realistisk. Att hyra in en kändis och bygga en staty brukar ofta vara lösningen konstigt nog.

Anledningen till att jag inte blev så överförtjust i boken tror jag var att det blev lite för mycket "deckare" för mig. Jag läser helst inte deckare, och den här hade många liknelser med en deckare - en mordutredning, en polis och misstänkta.

Men på det hela taget så tyckte jag om boken, språket var väldigt bra och jag gillar det övernaturliga.

Recensionsexemplar från förlaget.

3 kommentarer:

  1. SVAR: Jag håller med dig. Jag förstår inte att jag tragglade mig igenom den boken, men slutet gör att man tänker om... Det är svårt att förklara det... :)

    SvaraRadera
  2. Svar: Gör så! Hoppas de gillar idén :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en bok jag borde läsa! =) Stort tack för tipset!!

    SvaraRadera