söndag 2 januari 2011

Lite av 2010

Dags att göra en liten utvärdering av 2010. Min lista på alla böcker som jag läst under 2010 kan ni hitta här.

Så, under hela 2010 läste jag 93 böcker. Ett antal som jag är ganska stolt över. Dock läste jag ett ganska stort antal fler år 2009, men jag har märkt att jag har börjat läsa mycket svårare böcker som tar längre tid att läsa ut, så jag är ändå nöjd över antalet.

De bästa böckerna i år (ej inräknat omläsningar):
Jane Eyre av Charlotte Brontë
Natthimmel av Sofia Nordin
Imorgon när kriget kom av John Marsden
Stolthet och Fördom av Jane Austen
The Maze Runner av James Dashner
Patient 67/Shutter Island av Dennis Lehane
Breven inifrån - John Marsden

Bottennapp:
Cyberterror
Två Husvagnar
Majas morsas kompis sambo
Justin Case
Den grymma leken
Ingen återvändo


57 böcker var skrivna utav kvinnor och 35 av män. En bok har jag faktiskt ingen aning om, hehe. Att jag har läst så här många fler böcker av kvinnor än av män är lite synd. Det skulle vara trevligt om det hade varit ungefär lika. Men jag läser ju faktiskt de böcker jag har lust men, och orkar inte tänka på författarens kön när jag ser en bok som verkar bra.

När jag tittar på min lista av lästa böcker så ser jag mycket mer variation mellan genrer än tidigare år. Det är jättebra och jag tänker fortsätta att läsa varierat så mycket som möjligt.


Mina mål inför det nya året:
* Läsa mer på engelska
* Sluta sitta så mycket framför datorn så att jag kan ägna mer tid åt läsandet
* Läsa lite fler böcker av Jane Austen, och andra klassiker för den delen
* Bli bättre på att skriva recensioner och reflektera mer över det jag läser
* Läsa mer böcker ur bokhyllan¨
* Inte köpa lika många böcker
* Fortsätta blogga och hålla läslusten uppe

Ha ett bäst 2011!

4 kommentarer:

  1. Låter som superbra mål! :D Jag har inte så stora förhoppningar för mig själv :) Det får bli som det blir antar jag :D Är är mitt motto :P

    SvaraRadera
  2. Älskar din nya header!:)

    Jag har också lite som ett mål att jag ska försöka att inte sitta så mycket vid datorn för sätter jag mig väl vid datorn så tar det vääldigt lång tid innan jag lyckas slita mig..
    Du har en del mål som jag också har(:

    SvaraRadera
  3. SV: Jag har faktiskt redan läst Månskensvargen - den är så otroligt bra, det var därför jag önskade mej den:D min recension kan du läsa här: http://addikoko.blogspot.com/2010/04/manskensvargen-av-elvira-birgitta-holm.html

    SvaraRadera
  4. Wow, 93, nu blir jag makta imponerad!!
    Och du har valdigt bra mal for 2011, skall halla dem i tanken nar jag skriver mina egna, har inte hunnit dit annu!

    SvaraRadera