måndag 17 januari 2011

Lyckliga eller olyckliga slut?

Vilket föredrar du?

Jag är en sådan där person som tycker att en bok måste ha ett lyckligt slut för att den ska bli bra. Kärleksparet ska få varandra, hjälten ska rädda världen, barnet ska finna sina försvunna föräldrar. Slutar det med att paret skiljs åt, jorden går under eller att barnets föräldrar visar sig vara döda så blir jag sur. Varför läsa hela äventyret för att sedan få veta att det inte var till någon nytta? När jag är färdig med boken så vill jag ha i huvudet att huvudpersonen lever vidare, lite lyckligare än vad den var i början av boken. Blir slutet sorgligt så går jag bara och grubblar vidare på det och försöker ändra slutet i huvudet så att det blir som jag vill.

Konstigt nog så älskar jag verkligen dystopiska böcker där världen håller på att förintas eller samhället kollapsat. Men de måste fortfarande sluta bra. Jag vill stänga igen boken med ett leende och en lättad suck för att allt gick bra.

Hur är ni? Lyckliga eller olyckliga slut?

11 kommentarer:

  1. haha jag är tvärtom jag kan bli jätte sur när det är jätte spånnande hella vägen men så dör ingen eller så, jag vet jag är lite konstigt men jag gillar att det ska vara nått sorligt i alla fall:) Men alla är ju olika:D

    SvaraRadera
  2. Jag gillar nog lyckliga slut mest. Men isånafall helst ett lyckligt slut som samtidigt var oväntat. Lite tråkigt med självklara lyckliga slut hela tiden.
    Men det beror på boken. Vissa böcker passar bäst med lyckligt slut, andra med olyckligt. Jag tycker att oavsett om det slutar lyckligt eller olyckligt så ska det sluta bra - dvs ett bra slut som passar boken.

    SvaraRadera
  3. Hmm..en blandning, det beror ju lite pa vad det ar for bok, men overlag sa vill jag att det skall sluta trevligt,bra for alla parter!

    SvaraRadera
  4. För mig kan inte böckerna sluta downright lyckligt, eller downright olyckligt. Det måste för mig finnas en bra balans av möjligtvis tragedi, men förstås också hopp. Endast lycka är alldeles för cheesy för mig, och full tragedi är outhärdligt om man fäst sig vid karaktärerna, så ja, balans, och öppenhet är vad jag föredrar.

    SvaraRadera
  5. Lyckligt, slutar en bok allt för tragiskt blir hela mitt liv tragiskt, om så bara för en stund :D

    SvaraRadera
  6. Faktiskt lite blandade. Lyckliga slut blir jämt så klichéaktiga, men olyckliga är så...olyckliga! xD Så egentligen är det bra om det är lite av varje, tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Lyckliga slut gillar jag bäst. Däremot gillar jag inte när det är för förutsägbart, att boken slutar som man kunde räkna ut efter en tredjedel av boken :)

    SvaraRadera
  8. SV: Så är jag också. På House of night har jag brittiska versionen, alltså på omslaget och jag har det häftat men de två första böckerna i serien har jag i pocket och vissa av böckerna har jag på svenska och resten är på engelska :p

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också lyckliga slut. Jag struntar i om dem är smöriga - de ska vara ett bra slut. Men jag vet att det finns udantag, även om jag inte kommer på några nu :)
    Jag tycker slutet får vara sorgligt, men på ett bra sätt. Som slutet av Sagan om ringen (om du sett filmen - såg att du inte läst böckerna än). Bara det är meningsfullt.

    SvaraRadera
  10. Jag gillar både ock om det passar till själva handlingen. Fast jag är nog mer mot det olyckliga slutet, men det finns många sånna som inte bra heller, men mest olyckliga.
    När jag läser böcker eller ser filmer säger jag hela tiden ".. och så kommer han dö och så..."
    Jag gillar inte när boken varit spännande och folk har varit nära på att dö och sen slutar det med att allt blir bra och pojken får sin prinsessa osvosv... Bra irriterande!! :O

    SvaraRadera
  11. Jag älskar också dystotopiska böcker!
    Slutet beror på, ibland krävs ett lite sorgligt slut. Speciellt för att vara lite realistiskt :)

    SvaraRadera