tisdag 25 januari 2011

Omslagsbedömning

Inspirerad av ett gammalt inlägg från min förra blogg där jag letat reda på massor av olika omslag för Meg Cabots The Mediator series, eller på svenska Hemsökt-serien, har jag nu letat reda omslag från en annan bra serie av henne, nämligen 1-800-Where-R-You, Missing (jag lyckas aldrig lista ut vad den egentligen heter), eller på svenska Saknad-serien. Det fanns dock inte riktigt lika många, men här är de:
     1.                                      2.                                  3.                                         4.
5.



       1.                                      2.                                      3.                                  4.

5.


          1.                                   2.                                     3.                                 4.

1.                                      2.                                           3.                                           4.
         

                                              bok 1&2                            bok 3&4

De svenska omslagen:
1.                                           2.                                   3.                                      4.
5.


Det var alla som jag har hittat. Eftersom bok fem skrevs många är efter de innan så finns den inte i lika många upplagor. Att det står att boken är skriven av Jenny Carroll på en del beror på att Meg Cabot använde det namnet som pseudonym.

Så, vilken tycker du är snyggast? Ska jag vara helt ärlig så är jag inte särskilt förtjust i någon av omslagen. Sveriges är rätt ut sagt fula! Jag känner inte den minsta läslust när jag tittar på de omslagen utan blir nog mer avskräckt och tänker att de där böckerna måste vara väldigt tråkiga och omoderna.
   De högst upp på sidan är helt okej, men ser lite töntiga och barnsliga ut. De speglar inte heller Jess personlighet något bra alls. De näst högst upp är nog mina favoriter. De har fina färger, med Jess på framsidan och Rob lite i bakgrunden. De under dem är också ganska fina, men ser lite "90-tal" ut.
   De under de "90-talsaktiga" ser rent ut sagt tråkiga ut! Framsidan visar bara något konstigt billyse eller ett järnvägsspår. Kul liksom. De böckerna där de klämt ihop två böcker till en ser inte ut att ha någonting med ämnet att göra. En liten blå eller lila klump.

Som sammanfattning kan jag säga skriva att omslagen på Saknad-böckerna är tråkiga och behöver spegla innehållet lite mer.

Vad tycker du?

Edit: Jag visste att bilderna inte skulle hamna som jag ville! Om datorer kunde läsa mina tankar skulle livet vara så mycket lättare!

2 kommentarer:

  1. En sak jag inte förstår är varför hon skriver Meg Cabot på en del böcker och Jenny Carroll på andra inom samma serie. Det krånglar ju bara till det!

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag ska praktisera på bokhandeln vecka 6, men de hade bara en vecka, så jag ska vara på min gamla skola nästa vecka :) När praoar du?

    SvaraRadera