tisdag 4 januari 2011

The Tribe - tv-serien av tv-serier

Idag tänkte jag berätta lite om en tv-serie som jag är helt beroende av, nämligen The Tribe. Den är inspelad i Nya Zeeland åren 1999-2003, och handlar om hur ett virus bryter ut som dödar alla vuxna. Barnen blir lämnade kvar, och för att överleva går de med i olika stammar, eller tribes.

I serien får vi följa stammen The Mallrats, hur de går igenom många svåra perioder, hur de tampas med olika problem och försöker bygga upp ett nytt samhälle. Samtidigt brottas de också med vanliga tonårsproblem som kärlek, ätstörningar, graviditet, slagsmål och ensamhet.

Jag fastnade för den här serien redan för många år sedan när den gick varje eftermiddag på barnkanalen. Men jag förstod aldrig riktigt vad det var och såg oftast bara enstaka avsnitt då och då. Men sedan fick jag den första säsongen i födelsedagspresent, så sedan den första juni så har jag varit helt såld på The Tribe.

Tribe har kommit att betyda jättemycket för mig. Karaktärerna känns som vänner nu och nästan varje kväll försöker jag ta mig tid att titta på ett avsnitt. Men något som är så roligt med Tribe är att de som gillar det, är verkligen galna i det. Man kan inte titta på det och bara gilla det. Antingen hatar man det eller älskar det.


Det jag tror gör att jag fastnat så stort för den här serien är att den är så annorlunda och nyskapande. Bara tanken på en värld utan vuxna har väl varenda barn haft både drömmar och mardrömmar om. Här får jag se hur det faktiskt skulle kunna vara, även fast jag tvivlar på att det skulle bli så. Att de sedan har tagit vanliga problem och känslor som man lätt kan känna igen sig i och placerat dem i en sådan värld gör det väldigt spännande.

 En annan sak som jag uppskattar så mycket med The Tribe är allas olika utstyrslar och sminkningar. När de vuxna försvunnit dyker ett helt nytt mode upp, man kan klä sig hur man vill utan att någon lägger sig i. Det leder till extrema sminkningar och kläder som jag kan sitta och dregla över i timmar.
Några exempel:
 

 

 




 


 Nu undrar ni säkert vad det här är för en muppad tv-serie, men det enda sättet att få veta är att börja kolla.
Du kan köpa alla säsonger hos discshop.se. Annars kan du titta på dem på youtube eller på hemsidan Tribeuniverse, men där måste du bli medlem (jag heter PerhapsYellow).

Så börja titta! Ni kommer inte ångra er!

Power and Chaos!
Zoot be praised!
Stay tribal!
Keep the dream alive!

13 kommentarer:

  1. ÄLSAKADE den här serien för nått år de. Såg det varje dag på barnkanalen:)

    SvaraRadera
  2. Jag brukade också titta på den på barnkanalen, men så slutade de visa den och sen glömde jag bort den. Jag brukade älska den, fast att jag inte fattade så mycket =)

    SvaraRadera
  3. Det var min stora obsession för några år sedan. Kanske ska ta och se alla avsnitt igen, återuppleva gamla minnen liksom.

    SvaraRadera
  4. Svar: Åh, tack så mycket! :D Ja, den översta är en av mina favoriter från fjällen :)

    SvaraRadera
  5. Kollade på din gamla blogg och jag måste säga att den nya är mycket bättre! :P

    SvaraRadera
  6. Kommer ihåg den serien. Och jag känner igen ALLA karaktärena som var på bilderna XD

    SvaraRadera
  7. love tribe, på det kom btw upp ett nyhetsmedelande igår där där det står om en kommande film, kolla in min blogg för att läsa det:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet ej om du fick mitt svar!? vilken film? :D är garanterat största THE TRIBE NÖTDEN EVER!!!! ;D
      mejla mej gärna till reserv2011@hotmail.com

      Radera
    2. Hm...nu såhär nästan två år efter..vilken talar du om? e som en tok i tribe serien å blir så arg på cloud 9 som lade ner serien :@ tycker dock bäst om säsong ett där de ''rätta'' skådespelarna med och då var det om tillgångar till mat och sånt.
      hur hittar jag till din blogg? om du har kvar den?

      Radera
  8. Jag alskade denna serien riktigt mycket. Sa jag bestemde mig for att ladda ner alla episoder for nogon monad sen, och nu har jag sett alla.. sa jakla bra alltso.. maste lasa boken nu!! Vet du vart man kan kopa den?

    SvaraRadera
  9. Hejsan. Jag bara älskar The Tribe. Ska börja läsa boken. Jag såg att de är nya karaktäre i boken. Synd att barnkarnalen inte har visat serien igen i repris. Jag hoppas att de översätter boken till svenska för de som inte kan läsa på engelska som också har sett serien. Ska de bli en film? de skulle vara kul. det är synd att de inte gjorde 6säsonger. Man vill ju veta hur de gick för de sen och om de hittade dom som försvann minns att man få se KC och Alice i en bur på en ö men man få inte veta om de andra hittar de. Jag undrar vad som hände med Cloe , Pasty , Mouse och Ved. Amber är min favorit! I love The Tribe. Keep the dream alive!/ Amanda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omg! Hjälp mig, var fick du tag i den?

      Radera
  10. Hur kan vi ha spenderat nästan varje midsommar tillsammans och inte ha upptäckt att vi båda har denna underbara serie som favorit? Måste se hela igen nu när jag har mycket tid över på kvällarna. Hoppas allt är bra med dig annars!
    Hälsningar Anna

    SvaraRadera