lördag 10 mars 2012

Umbra

Umbra
Skriven och illustrerad av Elin Fahlstedt
Det här är ingen vanlig roman, utan en så kallad grafisk roman. Som en seriebok.

"Alla barn på klostret känner till historien, prästerna har berättat för oss. Om barnen som smög ut om natten, om vad som hände när de gick ned sig i myrar och irrade sig vilse på mörka stigar."


Föräldralösa Ethel bor på klostret tillsammans med andra föräldralösa barn, men till skillnad från dem så bryr hon sig inte om prästernas berättelser om barnätare och porten till Helvetet. Hon är istället fast besluten att ta reda på mysteriet med hennes föräldrar och mannen på fotografiet. Men det mysteriet verkar faktiskt leda mot just den där porten som prästerna berättade om.

Det här är det första seriealbum jag läst. Jag läste Bamse när jag var liten, och har läst de flesta Tintin-album, men det är ju inte riktigt samma sak. Därför är jag ganska så ovan när det gäller serier. Jag vet liksom inte riktigt hur man läser dem. Ska jag titta noggrant på bilderna? Eller är det texten som är det viktigaste? Ska jag tänka som att jag läser en bok? Jag vet liksom inte hur jag ska göra. Det blir så svårt att hänga med ordentligt i handlingen. Jag är en väldigt oestetisk person, så jag tittar mest på bilderna, gillar dem, och glömmer att de har en innebörd. Jag fokuserar mest på texten och uppskattar bilderna som små konstverk. Lättare var det i Ankomsten, för där fanns det ingen text. Jag var tvungen att förlita mig på bilderna.
     Trots att jag hade lite problem, så hängde jag ändå med rätt så bra i handlingen. Men jag satt hela tiden och undrade om jag missade något som jag inte borde missat.

Teckningarna i boken gillar jag jättemycket! Så diffusa, och vackra. Särskilt nyckelväktaren, vars tänder är nycklar. Den är både söt, påhittig och cool. Den är helt svartvit, men ändå uttrycker teckningarna mycket (när jag väl försöker förstå innebörden. Det hade jag ju problem med att komma ihåg).

Själva handlingen tänkte jag faktiskt inte så mycket på. Det var mest karaktärerna jag fäste mig vid. De var roliga och hade en kul personlighet och bra tecknade ansiktsuttryck.

Jag är nog lite för ovan vid seriealbum, det är inte min grej. Men jag tycker ändå att den var ganska så bra, men härliga små detaljer (nyckeltänderna ägde!). Jag skulle dock hellre rekommendera Elin Fahlstedts bilderbok Önskeprickar till den som är nyfiken, för den tyckte jag jättemycket om!


Titel: Umbra
Författare och illustratör: Elin Fahlstedt
Förlag: Kolik Förlag
Utgivningsår: 2011
Sidor: 110

4 kommentarer:

  1. När jag läser seriealbum är jag precis som du. Jag funderar över om jag ttiar för lite på bilderna och istället bara läser texten. Om jag kanske borde titta en längre stund på bilderna osv. Riktigt irriterandexD

    SvaraRadera
  2. Sv: Läs "A kiss in time" och se "The birds"! Den kanske inte är så läskig, men det är kul med gamla skräckisar ^^

    SvaraRadera
  3. Svar: Jag håller med! Det verkar verkligen vara mycket krav på killar!
    Vad tråkigt! Det hade varit så kul med lite fler killar tycker jag!

    Kul att du tycker det^^

    SvaraRadera
  4. På tal om något helt annat så har våra bloggar någon mystisk sammankoppling... Din blogg ligger nämligen alltid 4-5 steg över min på bloglovin´, vilket måste betyda att vi får lika många nya följare lika ofta... Mysko! ;)

    SvaraRadera