onsdag 7 mars 2012

En dag till skänks

En dag till skänks
Skriven av Anna Gavalda

Som ni ser på bilden så är den här boken pytteliten. Mindre än en pocketbok. Typ lika stor som min hand. Det gjorde att det var väldigt enkelt för mig när jag hittade den på bokrean att tänka "Jag har ingen bok hemma i det här formatet. Det måste genast åtgärdas!". Så jag köpte den för att den var så gullig, och för att utöka min samling av bokformat. Och för att jag länge varit nyfiken på Anna Gavalda, och särskilt hennes kända Tillsammans är man mindre ensam.


Boken handlar alltså om en syskonskara på 4 syskon, som nu all är vuxna med egna bostäder och liv. Men när tre av dem sitter tillsammans på ett tråkigt bröllop så bestämmer de sig för att dra iväg med bilen och besöka sin fjärde och yngsta bror.

Det här är praktiskt taget handlingen. Den är inte så speciell. Det är inte en speciell bok på något sätt egentligen. Ändå är den ganska så härlig. Med ynka 149 (väldigt små) sidor så läste jag ut den på bilresan hem från fjällen, och det var en mysig bilresa (förutom när boken tog slut och vi hade mer än en timme kvar att åka och jag hade inget att göra).
     Boken börjar väldigt roligt, och vi får träffa en av brödernas fru, och hur mycket de båda systrarna gillar att driva med henne.Det dryper av sarkasm och och elaka skämt. Väldigt roligt och underhållande! Resten av boken är också rolig, och skön på något sätt. Inte behöver jag tänka så mycket, eller analysera allas handlingar. Jag bara läser, skrattar lite och myser.

En liten bok med en liten recension, på en mysig och trevlig bok som går snabbt att läsa. Inget mästerverk, men en lättläst bok som kan vara skön att koppla av med. Sedan glömmer du den rätt snabbt, men det gör inget för den var kul när du var mitt i den.


Titel: En dag till skänks
Originaltitel: L'Échappée belle
Författare: Anna Gavalda
Översättare: Maria Björkman
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: 2009
Sidor:149

1 kommentar:

  1. Sv: Tack så jättemycket! :) Efter att ha sett filmen "The birds" är fåglar lite obehagliga. Har du sett den?

    Nu läser jag En dag till skänks och den är riktigt rolig hittils :P Älskar också hur systrarna driver med bacillskräcks-kärringen xD

    SvaraRadera