tisdag 6 mars 2012

The Perks of Being a Wallflower

The Perks of Being a Wallflower
Skriven av Stephen Chbosky

Jag ska försöka att beskriva den här boken, men jag kommer aldrig kunna ge den en rättvis beskrivning, för den här boken är helt fantastisk! Det är en brevroman, alltså består den endast av brev. Men det är inte två människor som skickar brev till varandra, utan en kille som skickar brev till en random person han såg på en fest. Han berättar vad som händer i hans liv, och hur han tänker och känner kring saker och ting. Grejen är den att han tänker och känner så smart och fint! Jag vill bara memorera hela boken och kunna citera den hur mycket som helst.
     Boken har mycket handling också. Huvudpersonen, Charlie heter han, har precis börjat high school, och har hittat några kompisar i sista årskursen som han umgås med. De röker, pratar, spelar The Rocky Horror Picture Show varje fredag och lyssnar på precis rätt musik vid rätt tillfälle. Men handlingen är så mycket mer också, men samtidigt är det inte så mycket handling. Jag vet inte riktigt. Det är som att handlingen inte är så väsentlig i boken, inte för mig i alla fall, men utan den så skulle boken inte vara så underbar.

Jag tror det är språket i boken som gör att den sticker ut så mycket. Språket gör att alla de fina tankarna och funderingarna förklaras och formuleras på det där sättet som gör mig helt mållös och hänförd.


"I want to say to her: I just want to be myself. And i want to be with someone who's just himself. That's all. I want to see through all the performance and all the pretending and get right to the truth. And maybe this is the most truth that Maura and I will ever find - an acknowledgement of the lie, and of the feelings that fell behind it."


"This is why they call people exes, I guess - because the paths that cross in the middle end up seperating in the end. It's too easy to see an X as a cross-out. It's not, because there's no way to cross out something like that. The X is a diagram of two paths."

"Do you always think this much, Charlie?" "Is that bad?" I just wanted someone to tell me the truth."Not necessarily. It's just that sometimes people use thoughts to not participate in life.""Is that bad?""Yes."

Det finns massvis med fler citat, men jag vill ju inte skriva ner hela boken. Ni måste ju ha något kvar att läsa i boken. Men som ni ser så är den skriven på en väldigt lätt engelska, vilket gör att den är lätt att ta till sig och att det är lättare att ta till sig innebörden av texten. 

Det är svårt att komma på något mer att säga, för det virvlar omkring så mycket fina tankar i huvudet som har svårt att komma ut. Men jag kan i alla fall meddela att när jag läste den här boken så var jag inte det minsta illamående i bilen. Annars brukar jag aldrig kunna läsa i bilen utan åksjuke-tuggummi, men här satt jag alltså i bilen på väg till skidbacken och läste utan att ens tänka på att jag satt i en bil. Jag var liksom inte närvarande, utan jag var inne i boken istället. 

Mer än såhär tänker jag inte skriva, för det känns som att ni ändå har fått reda på underbarheten av den här boken. Det är en ny favoritbok, och trots att jag läste ut den för ett tag sedan så känns det fortfarande som att jag är en del av boken och Charlies liv. Snart blir det omläsning.

PS. Glömde helt att säga att den ska bli film också! Nea = galet förväntansfull!

Titel: The Perks of Being a Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Förlag: Pocket Books
Utgivningsår: 1999
Sidor: 224

4 kommentarer:

  1. Blir alltid så sugen på att läsa den boken du recenserat. Verkar så himla fin den här boken :)

    SvaraRadera
  2. Har hört så mycket bra om den här boken, så måste ju nästan läsa den! :D

    SvaraRadera
  3. Det låter bra, det här! Ska definitivt förflytta boken till min topp.

    Svar: Äntligen någon som läst Miranda-serien och tyckt om den! :D

    SvaraRadera
  4. Jag älskar den här boken. Så mycket. Det är en av mina favoriter också. Jag tror aldrig jag har läst en bok med så många citat jag känner igen mig i.
    Och jag älskar musiken de har med, hans spellistor.

    SvaraRadera