söndag 4 mars 2012

Kär i kärleken

Kär i kärleken
Lina Forss

Timotej af Lilja, eller Timmy, lever ett lyxigt liv på Djursholm, men nu har hennes mammas nya man, Örjan, bestämt sig för att de ska flytta till London. Något med affärer var det visst. Timmys bror Fredrik har bestämt sig för att stanna kvar och bo hos deras pappa och deras nya barn, men Timmy är faktiskt riktigt sugen på att flytta till London. Örjan ha till och med skaffat en egen lägenhet till henne, precis bredvid Örjan och hennes mammas.
     Väl i London början Timmy i skolan, en internationell linje, och träffar många nya kompisar, och killar. Hon blir kär också, men det blir aldrig riktigt rätt.

Den här boken började jag läsa på grund av ett bloggmöte hos Bonnier Carlsen. Där skulle författaren till den här boken närvara, och då är det klart att jag vill läsa boken om jag ska få träffa författaren.
Lina Forss var verkligen hur tre lig som helst, och trots att jag bara läst ungefär hundra sidor när jag träffade henne så tyckte jag genast att boken fick en helt ny betydelse. Innan så tyckte jag att den var bra, men jag tyckte inte riktigt att den gav mig sätskilt mycket. Jag förstod liksom inte riktigt själva meningen med boken. Men när jag var hos Bonnier Carlsen och pratade med Lina Forss så fick jag reda på att boken var självbiografisk. Visst är den skönlitterär, men den bygger på författarens egna liv. Då förstod jag plötsligt boken mycket bättre. Ibland kanske det är viktigt att få träffa skaparen av något för att förstå ordentligt.

Huvudpersonen Timmy är kanske inte den karaktär man blir sådär överförtjust i. Hon kan till och med bli riktigt irriterande. Men hon känns verklig. Ingen övermänskligt god och underbar person. Hon känns snarare som en person som många personer skulle kunna känna igen sig i, trots att de kanske inte tänker på det, eller vill det.

Språket är något jag tyckte väldigt mycket om. Det var speciellt, utan att bli svårt. Det utelämnade saker, vilket gjorde att jag som läsare behövde vara koncentrerad när jag läste, och inte kolla Twitter på mobilen samtidigt. Det var liksom enkelt, men krävde ändå lite av läsaren. Det gillar jag.

Det som gör att jag inte är helt hundra på den här boken är handlingen, eller bristen på den. Den hade inte riktigt någon uppbyggnad, och det blev aldrig riktigt spännande. Det där suget om att fortsätta läsa var inte alltid där.

Men ändå en bra och mysig bok som är lite annorlunda än de vanliga svenska kärleksböckerna. Jag tycker om den och den är helt klart värd att läsa!

Titel: Kär i kärleken
Författare: Lina Forss
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2011
Sidor: 264

1 kommentar: