torsdag 8 mars 2012

Det här med att analysera är livsviktigt

Hejsan på er! Först vill jag bara berätta att det är internationella kvinnodagen idag! En dag som jag tycker är bra, men önskar att den fanns av en annan anledning. Tyvärr är den dock nödvändig.

Men nu till mitt inlägg. Ni vet i skolan, när lärarna alltid vill att ni ska analysera det ni läser. Skriva filmanalyser, bokanalyser. Jämföra, motivera och relatera. Man blir helt galen på allt de begär. Men det är det absolut viktigaste man gör här i livet. Man ifrågasätter, kritiserar, undersöker och ser saker från fler perspektiv.

När jag skriver bokrecensioner så är mitt mål med dem alltid att ha viktiga tankar kring boken. Att ta upp saker jag brydde mig om i boken. Saker jag irriterade mig på. Underliggande budskap och att dra jämförelser till andra böcker, filmer, händelser eller annat. Jag försöker att motivera allt jag säger och att argumentera för det jag säger. För skulle ni tro mig om jag bara sa "den här boken är typ det bästa jag har läst"? Och sedan var recensionen slut. Det är klart att ni vill veta varför jag tyckte som jag tyckte, varför jag inte tycker om det författaren vill få fram eller vad jag tänkte på när jag läste boken.

Jag har tänkt mycket på det här de senaste dagarna. Mest med tanke på en film som cirkulerat på Internet. Ni har säkert sett den. Har ni inte gjort det är det bara att söka på "Kony 2012" på YouTube. Det är alltså en film från en organisation som heter Invisible Children. De kämpar för att ta fast en man som heter Joseph Kony. En hemsk och idiotisk man som begått otroligt många brott mot invånarna i Uganda. I videon berättar de att de vill göra Kony känd för allmänheten så att han ska kunna bli gripen. De ber oss som tittar på videon att sprida den vidare för att ge fler människor kunskap om Kony och hans fruktansvärda brott.
     Jag tittade på den här videon, och utan att tveka så lade jag ut den på Facebook för att fler skulle kunna se den. För jag vill att Kony ska bli gripen. Världen kommer aldrig att bli en bra plats om folk som han härjar.

Men sedan börjar jag göra lite research, och inser att den här organisationen inte heller är så underbar som man kan tro. I deras video får vi alltså bara se från deras eget perspektiv, och från några ungdomar från Uganda som berättar sina historier. Jag blev väldigt rörd av videon, så rörd att jag spred den vidare utan att inse att jag knappt fick veta vad organisationen ville göra. De säger att de vill ta fast Kony. De berättar inte hur de ska göra det, och allting är helt enkelt lite luddigt. När jag sedan läser vad andra sidor och tidningar har skrivit så säger de att Invisible Children använder pengarna de får in för att hyra in militärer.

Egentligen är det säkert värt att använda vapen för att ta fast Kony. Jag vet inte riktigt, för jag är inte helt insatt. Men på något sätt måste alla hans brott upphöra. Men min poäng är att det är så otroligt enkelt att nöja sig med ett enda perspektiv för att skapa sig en åsikt. Det här med Kony är bara ett exempel som fick mig att börja tänka kring det.
     Tänk hur världen skulle bli om vi slutade att kritisera och ifrågasätta. Om vi bara litade på det som lät bäst. Det skulle vara lätt som en plätt för en smart typ att få en hel befolkning att göra som hen vill (perfekt tillfälle att använda hen, woho). Tänk om det inte fanns tidningar och nyheter som försöker gå till botten med allting och snoka runt bland stora företag för att avslöja bluffar. Det skulle bli som i en av alla dessa dystopier vi älskar att läsa och rysa åt.

Jag försöker att alltid kritiskt granska det jag ser, hör och läser. Det är svårt, och omöjligt att alltid göra. Det behövs inte alltid heller. Men det är viktigt att öva sin förmåga. Själv blir jag alltid lite irriterad på mig själv när jag t.ex. har läst en bok och gillat den. Sedan läser jag en recension av någon annan, som påpekar något som jag aldrig tänkte på i boken, men absolut håller med om när jag hör det. Jag önskar alltid att jag själv tänkte på det när jag läste. Jag vet att det är överdrivet, men det är ändå så himla viktigt!

Det blev ett långt inlägg det här, och jag skulle ändå kunna fortsätta skriva väldigt länge till. Men nu känns det som att jag har fått det jag ville säga sagt. Fortsätt att analysera, jämföra, motivera och ifrågasätta! Det är helt enkelt viktigt för mänskligheten. Dramatiskt, men sant.

6 kommentarer:

  1. Bra sagt! Jag gjorde precis likadant som du med KONY 2012-videon, och man inser verkligen hur viktigt det är att tänka efter och ifrågasätta.

    SvaraRadera
  2. Jättebra skrivet! Fick en verkligen att tänka till :)

    SvaraRadera
  3. Riktigt tänkvärd och bra text. Kommer nog finnas i min hjärna ett tag, hur viktigt det är att analysera och vara källkritisk.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra inlägg! Du har så så rätt. Man måste ifrågasätta allt. Och den här KONY-videon.. Jag var ärligt talat lite misstänkt när jag sår hur den var gjord. Det var vekrligen ett ensidigt porträtt. Jag delade inte med mig - mest för att alla hade gjort det redan. Men sen började jag läsa om den och det blev klart att jag ine ville sprida den. Det finns bättre organisationer att ge pengar till och hjälpa än Invisible Children. Och det gör mig lite rädd hur snabbt den filmen blivit så stor och hur få som verkligen har kollat all fakta.

    Det där med att ifrågasätta och källkritisera blev så inbankat i mitt huvud sista året i gymnasiet att jag knappt kan se något utan att fundera på vad det kommer ifrån. Det är bra. Men lite jobbigt.

    Det blev en väldigt lång kommentar nu... Men jag vill bara säga att jag verkligen gillar ditt inlägg!

    SvaraRadera
  5. Du har en fin förmåga Nea! Såg just Konyfilmen i fredags men bland kommentarerna hade nån som du ifrågasatt inte kanske just uppsåtet att stoppa Kony, men att alla sväljer den så rakt av. Jag har gått och tänkt på det där väldigt mkt. Och på din recension av min bok, hur tacksam jag är över den. Du har mod och förmåga att se. Häromdan skrev jag ett jättelångt svar till dig här, om hur du inspirerar mig. Att det ska bli spännande att se vart du hamnar, som förläggare, politisk journalist, författare, doktorerar med någon djupgranskande studie. För mig är verkligen inte storyn det lättaste, men det du säger med få välformulerade ord har min redaktör fått kämpa länge för att få mig att fatta.
    Det var minst lika trevligt att träffa dig Nea, och jag är smickrad och rörd över att du förberedde dig så väl för att vårt möte. Gulligt! Du måste vara väldigt nogsam och duktig i skolan, bra:-)
    Kram till dig, jag hoppas att vi ses igen i framtiden.
    Lina

    SvaraRadera
  6. Du skriver det jag med tänker på - fast (absolut) bättre formulerat. Instämmer fullständigt med att det är jobbigt att analysera i nästan allt man gör i skolan, men som du säger är det otroligt viktigt att göra det och det är något som följer en livet ut. :) Så tack för ett välskrivet och genomtänkt inlägg!

    SvaraRadera