måndag 26 mars 2012

Inget nytt längre

När jag klickar runt på alla dessa underbara bokbloggar så finns det en sorts bok som jag aldrig orkar läsa om längre. Nämligen alla dessa böcker med vackra bleka tjejer i långa böljande balklänningar. Det bara kryllar av dem. Överallt! Vem kan se skillnad på dem egentligen?! Oftast handlar de om ungefär samma sak också. En tjej som upptäcker att hon har magiska krafter och hittar en kille, alternativt en tjej som hittar en kille med magiska krafter. I alla fall är det oftast en kille och magiska krafter inblandade. Blir man inte trött? Jag har inte ens läst någon än eftersom jag bara vill spy på dessa omslag.




Alla ser ju precis likadana ut! Dessutom är alla titlarna väldigt lika också. Korta, lite coolt poetiska namn som känns lite övernaturliga. De här böckerna skulle säker kunna vara riktigt bra, men det skulle mig aldrig ens falla mig in att köpa en. Det känns liksom som att jag redan har läst dem eftersom de ser likadana ut och jag har läst handlingen på så många av dem. Kan man inte hitta på något lite mer originellt? Snälla! Det var säkert coolt i början, men nu känns det som att man bara behöver titta på omslaget för att lista ut vilken sorts bok det är man har framför sig, och ni vet att man inte ska döma boken efter omslaget. Det är ju omöjligt nu. Jag vill bli överraskad!

Vad har ni för tankar? Tycker ni om de här omslagen eller vill ni slänga dem i dokumentförstöraren tillsammans med mig?

19 kommentarer:

  1. Hmm, jag kan nog hålla med dig. Alla ser ungefär likadana ut, och handlingen är också ungefär likandan, men de kan ändå vara så olika. Hur bra de är skrivna etc. Och man måste ju inte läsa alla på en gång heller, utan varva med något annat också;) Dessutom måste jag tillägga att även om omslagen är lika, så tycker jag att de är coola;)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker ändå många av dem är snygga. Så mig gör det inget.

    Dock tycker jag det är stööört fånigt om tjejen på boken har en stor balklänning på sig fast själva huvudkaraktären aldrig skulle sätta på sig en klänning. De ska ju ändå passa innehållet LITE iallafall >.<

    Sen har jag hört att några av de böcker du prickat in där ändå är rätt annorlunda från den trenden du beskriver så läs lite om dem och ge dem en chans trots att du inte gillar typomslaget ;)

    SvaraRadera
  3. Romance ha aldrig varit min grej. Och jag har tappat hoppet om den paranormala typen.

    Därför är det kul att bläddra på t.ex. sfbok.se och kolla recensioner, nyheter och allt sånt, för att komma vidare till andra titlar. Eller adlibris, gå in på en författare, och se vad som tipsas om!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om den här typen av omslag så mig gör det inget :)

    Har iofs inte läst alla böcker som du har listat upp men t.ex. Paranormalcy är ingen renodlad paranormal romance så den liknar inte Die for me eller Torment särskilt mycket. Bewitching tror jag är mer som en fairytale retelling (de flesta av Flinns böcker är det). Och Shatter Me är en dystopi. Så ja, även om omslagen ser någorlunda lika ut så har de olika innehåll.

    SvaraRadera
  5. Tycker att sådan omslag för det mesta är ganska fina, men kan definitivt hålla med om att de är ganska lika varandra och det kan bli svårt att hålla isär dem. Är dessutom dödligt trött på olika sorter av paranormal romance som de oftast handlar om.
    Vill gärna läsa Chosen Ones, såvitt jag förstått är den en dystopi där människorna håller på att dö ut och ska ersättas av "chosen ones" (typ robotar). Shatter me verkar också bra (men omslaget är lite konstigt)

    SvaraRadera
  6. Jag har problem med alla omslag med en människa. Antagligen ska de föreställa en karaktär i boken, vilket a) förstör fantasin och b) se der aldrig ut som personen ändå. Så jag håller med. Men de gör såhär bara för att kunna marknadsföra det till en speciell sorts läsare. Gillar man en bok, så är det stor chans att man blir intresserad av en bok med liknande framsida.
    Jag har läst en av de böckerna och det räcker. Det känns som om den boken kan vara som en sorts representant för genren, haha.

    SvaraRadera
  7. ÄNTLIGEN någon som tycker som jag. Jag tycker de här omslagen är tråkiga samt oinspirerande och jag skulle gärna bränna de på bål om jag kunnat, vilket ju är synd eftersom många av de troligen är bra. (Från en viss miljöaspekt så låter jag bli.)

    Det känns liksom som att förlagen väljer att satsa på sådana här omslag eftersom de vet att det säljer.

    Jag kan inte längre ens förmå mig själv till att plocka upp böcker med omslag som dessa (och har väl aldrig lockats till de heller). Det är ett allt för stort hav! Jag lockas till något mer unika omslag (ex: Nocturner, Easter Parade, En dag, Extremt högt och otroligt nära etc.) fastän de säkert inte heller är unika..

    SvaraRadera
  8. Japp, jag vill absolut kasta dem tillsammans med dig. Jag blir så trött! Kom med nåt nytt nu. jag tröttnade för länge sen.

    SvaraRadera
  9. Oh god, skoja inte! Det var kul i början för typ. Fyra år sen, men nu börjar det bli otroligt uttjatat och trist.
    Hähäh så fort det står "then suddenly she meets a boy who change everything" lägger jag ner den, i princip. Det är samma historia till grund, bara olika 'powers' typ hähä

    SvaraRadera
  10. Hm, aldrig läst såna böcker och reflekterar inte över det särskilt på andra bloggar men nu när du säger det så syns det ju!

    SvaraRadera
  11. Har gjort en liten book haul du kanske skulle vilja titta på och kanske lämna någon kommentar på? :)

    SvaraRadera
  12. Alla ser så likadana ut. Precis som du har jag avskräckts lite av de uttjatade omslagen, även om jag i början tyckte att de var snygga. Själva innehållet kan jag inte säga någonting om, för jag har nog inte läst så mycket av den här typen av böcker.

    Tack så mycket för recensionen på The Bell Jar (fick mig att läsa den) för det var en under bar bok!

    SvaraRadera
  13. Du har helt rätt om att många ser väldigt lika ut, men jag måste säga att jag tycker de flesta är snygga!

    Jag dras till sådana omslag, även om jag tycker att innehållet ibland kan vara väldigt lika och uttjatat. Så för mig är det ofta handlingen i böckerna som stör, inte omslagen.

    Jag tror dock att man skulle kunna finna guldkorn bland uppsjön av likadana framsidor, om man ger dem en chans :)

    SvaraRadera
  14. Herregud vad många det fanns! Fast jag gillar dem ändå, såna här omslag gör mig nyfiken på handlingen. Dock fattar jag inte riktigt vad klänningarna ska vara bra för...

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att de är väldigt fina, men jag börjar också, som du, att bli trött på det. Om de är bra kan jag absolut tänka mig att läsa dem. Problemet är att jag inte riktigt kan skilja dem från varandra så hur ska jag veta vilken som verkar intressant?

    SvaraRadera
  16. Jag håller med om vad många här har sagt! Dock har jag inte läst särskilt många sådana böcker, och jag tycker att vissa omslag är rätt lockande. Men jag blir trött på alla dessa klänningar! Går huvudpersonen till skolan i dessa klänningar? Nej! (tror jag inte). Älskar huvudpersonen dessa klänningar? Kanske. Har klänningen något med boken att göra överhuvudtaget? Hmm. Tveksamt.

    Säkert är många av dessa böcker jättebra (och jag vill säkert läsa många av dem om jag läser vad de handlar om) men omslagen gör att man ju inte kan skilja på dem. Jag vill ha mer unika omslag och gärna något nytt!

    Heja Nea! Du är så himla duktig på att skriva och formulera dig tycker jag. Alltid intressant att läsa vad du skriver! ;)

    SvaraRadera
  17. Ojoj, jag håller helt med dig! I de allra flesta böcker är tjejen ganska "tjejig" också, väldigt tröttsamt!

    SvaraRadera