fredag 8 april 2011

Ankomsten

Ankomsten 
Hmm, nu kan jag inte säga "skriven av" eftersom det enbart är bilder i boken, så jag får väl säga:
Målad av Shaun Tan

Eftersom årets ALMA-pris gavs till Shaun Tan blev jag väldigt nyfiken på den efter att ha sett några fina bilder ur boken, så när jag i slutet av praoperioden fick välja en bok så valde jag den här.

Handlingen är väldigt enkel: En man lämnar sin fru och dotter för att söka bättre lycka i ett annat land.

Som sagt är bilderna otroligt fina och uttryckssfulla. Här stämmer ordspråket "En bild säger mer än tusen ord" in helt perfekt. De är helt enkelt otroligt skickliga och lyckas spegla olika känslor och sinnesstämningar helt perfekt.

Ändå tror jag inte att grafiska romaner är något för mig. Det blir så tyst när jag bara tittar på bilder och inte kan läsa några dialoger. Och blir det tyst i huvudet så börjar jag tänka på annat som inte har med saken att göra.

Men trots att det inte var min grej så är det en väldigt speciell bok som jag säkerligen kommer att sitta och bläddra i många gånger framöver och bara titta på de underbara bilderna.
En av de bilder som jag fastnade extra mycket för. Så annorlunda och träffande.

En gullig liten krabat.

Titel: Ankomsten
Originaltitel: The Arrival
Författare: Shaun Tan
Översättare: -
Förlag: Kabusa Böcker
Utgivningsår: 2006
Sidor: -

3 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Själv är jag nog mer för textböcker, däremot kan de gärna få vara illustrerade ibland.

    SvaraRadera
  2. Åh, den såg riktigt spännande ut! Tack för tipset :0)

    SvaraRadera
  3. Ah, fantastiska bilder, varje bild ar ett konstverk!

    SvaraRadera