tisdag 20 mars 2012

Extremely Loud & Incredibly Close

Extremely Loud & Incredibly Close
Skriven av Jonathan Safran Foer

Oskar Shells pappa dog i flygattentatet den 11 september. Ett par år senare hittar Oskar en nyckel i en vas i sin pappas garderob. För att få större förståelse för sin fars död och komma honom närmare så bestämmer sig Oskar att hitta låset till nyckeln. Något av New Yorks 162 miljoner lås.
     Under hans sökande får han träffa på många intressanta personer, och lär sig mycket om både sig själv och hans omgivning.
   
Den här boken är väldigt speciell. En sån där bok där jag avbryter mitt läsande hela tiden för att ta kort på citat jag vill spara. En bok där språket är precis lika viktigt som handlingen, och där huvudpersonen är vad som gör boken intressant.
     Den där beskrivningen passar även väldigt bra in på den underbara The Perks of Being a Wallflower. Jag tänkte väldigt mycket på den när jag läste den här. Handlingarna är väldigt olika, men i båda böckerna så är handlingen inte det väsentliga. Det handlar om karaktärerna och språket. Båda huvudpersonerna är olika åldrar, men de funderar lika mycket. De filosoferar och analyserar, och jag sitter och fotograferar och älskar. Visserligen tycker jag mer om The Perks of Being a Wallflower än den här, men de är båda skriva på ungefär samma sätt.

Karaktärerna i den här boken förtjänar nästan en egen recension, för de var verkligen speciella och oförglömliga. Alla var de unika, och de hade sina egna små personligheter och intressen. Som t.ex en gubbe som skrev ner alla människor han någonsin träffat och arkiverade i sin lägenhet. Eller han som bara slutade att prata, och tatuerade in "yes" och "no" i varsin hand för att göra det enkelt att svara på frågor. Jag vill nämna många fler, men samtidigt vill jag inte förstöra upplevelsen för er som vill läsa den. För karaktärerna var verkligen speciella.

Nu inser jag att jag glömt den viktigaste karaktären - Oskar. Oskar Shell. En nioårig pojke som är så otroligt cool! Han är ingen annan än sig själv, och det gör honom så underbar och unik. Han är så fantastiskt enkel, och ser saker så logiskt. Inget hinder är för stort, och han kan se saker ur ett så annorlunda perspektiv. Han hittar en nyckel, bestämmer sig för att hitta låset. Sedan är det bara att börja planera. Så underbart coolt! Men det absolut bästa är att han fortfarande känns som en nioåring. Han är fortfarande naiv, känslig och lite barnslig. Men han är smart, och på grund av att jag följer honom ur hans eget perspektiv så känns han väldigt mogen för sin ålder.

Nu till det jag inte gillade i boken - när det handlar om hans morföräldrar. I nästan vartannat handlade det om dem, och jag förstod ingenting. "Vems perspektiv är det nu?" "Vem pratar de om?" "Är det nutid nu?" "Är de i Amerika?". Jag plöjde bara igenom de delarna för jag förstod ingenting. Antagligen var jag inte tillräckligt uppmärksam. I slutet av boken började jag dock förstå lite mer, men det skulle behövas en omläsning för att hänga med ordentligt.

Jag måste också nämna hur häftigt utformad den här boken är. Den består nämligen inte bara av text. Det finns många bilder i den. Sidor med bara ett fåtal ord på. Blanka sidor. Sidor där några ord är inringade med röd penna. Nea gillar! Det gör det extra kul att läsa, och ger den ännu en dimension.

Jag avslutar med några fina citat från den här coola boken som jag tycker att du verkligen borde läsa. Kom bara ihåg att vara uppmärksam hela tiden i de där avsnitten där jag inte förstod något!

I read in National Geographic that there are more people alive now than have died in all of human history. In other words, if everyone wanted to play Hamlet at once, they couldn't, because there aren't enough skulls!
So what about skyscrapers for dead people that were built down? They could be underneath the skyscrapers for living people that are built up. You could bury people one hundred floors down, and a whole dead world could be underneath the living one. 
Just because you're an atheist, that doesn't mean you wouldn't love for things to have reasons for why they are. 
In bed that night I invented a special drain that would be underneath every pillow in New York, and would connect to the reservoir. Whenever people cried themselves to sleep, the tears would all go to the same place, and in the morning the weatherman could report id the water level of the Reservoir of Tears had gone up or down, and you could know if New York was in heavy boots. 
He asked, "Why are you so weird?" I asked if his question was rhetorical.


Titel: Extremely Loud & Incredibly Close
Författare: Jonathan Safran Foer
Förlag: Penguin Books
Utgivningsår: 2005
Sidor: 326
Språk: Engelska (finns på svenska och heter Extremt högt och otroligt nära)

4 kommentarer:

  1. Typ världens underbaraste bok. Så många, fina citat går att hitta. Och sen Oskar, vilken karaktär alltså!

    SvaraRadera
  2. Jag blev också alldeles dunderförälskad när jag läste den i somras. En riktig pärla!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar den här boken. Oskar med sina uppfinningar och feeling a hundred dollars.
    Jag förstår vad du säger om de andra kapitlena, men jag älskade dem. I början var de jobbiga, men efter ett tag blev de så perfekta. När man förstod mer. De var väldigt rörande.

    Jag måste ta och läsa om den här boken. Den är så bra.

    SvaraRadera
  4. Har hört så mycket bra om den men jag tror att jag kommer läsa den på svenska! :)

    SvaraRadera