söndag 4 mars 2012

En dystopienkät

Jag älskar dystopier typ otroligt mycket. Typ, riktigt riktigt mycket. Jag älskar också enkäter. Därför tänkte jag att en kombo kunde vara typ helt awesome. Så här är en, som du gärna får låna om du också är ett dystopifreak. Kom bara ihåg den gyllenen regeln - motivera ditt svar. Mohaha, I'm a mean teacher.

För er som inte vet vad en dystopi är så har jag kopierat ett utdrag från Wikipedia: En dystopi (även kallad anti-utopi eller kakotopi) är en negativ samhällsvision. Det är motsatsen till utopi, och kan bäst förklaras som vad andra felaktigt tror är bra för en.

Först tänkte jag bara visa en lista på de dystopier som jag har läst.
Önskeprickar - Elin Fahlstedt
The Maze Runner (1,2,3) - James Dashner
The Tribe: A New World - AJ Penn
Enclave - Ann Aguirre
Gone (del 1,2,3) - Michael Grant
K55 Lögnernas Valv - Erika Johansson
Hungerspelen (1,2,3) - Suzanne Collins
De vassa tändernas skog - Carrie Ryan
Enhet - Ninni Holmqvist
Den Gröna Cirkeln - Stefan Casta
Oryx & Crake - Margaret Atwood
Ful (hela trilogin) - Scott Westerfeld
Oönskad (bara första boken) - Gemma Malley
De vandrande städerna (bara första boken) - Philip Reeve

Först lästa?
Jag tror att Ful är den första. Det är i alla fall den första som jag skrivit ner. Den läste jag i mars 2009.

Favorithuvudperson?
Av någon konstig anledning så har jag aldrig varit särskilt förtjust i huvudpersoner. Jag går igenom listan och tänker bara på hur trista huvudpersonerna är. Men i The Tribe: A New World så finns det flera huvudpersoner, och då kan jag ju säga Jack. Annars så är Katniss från Hungerspelen riktigt cool.

Favoritbikaraktär?
Här blir det svårt. Jag älskar alltid så många bikaraktärer. Men Chuck i The Maze Runner är verkligen helt underbar. Även Crake i Oryx & Crake gillar jag. Han är dock inte så underbar. Mer intressant.

Favoritsamhälle?
Jag älskar verkligen hur samhället är uppbyggt i K55 Lögnernas Valv. Hur de har skapat en värld under jorden på en isolerad planet, och hur kriminaliteten och rebeller skapar egna små världar. Hela konceptet är så fantastiskt roligt och underhållande.

Bästa plot?
Här står det mellan Gone, Hungerspelen och Ful. Alla är de väldigt intressanta och spännande med en väldigt annorlunda plot. Men jag tror ändå att Ful vinner. Det här med att skönhetsoperationer är något naturligt som alla gör är ett intressant ämne som Westerfeld har skapat en spännande twist till också.


Bästa slut (men säg inte vad som händer. Spoilers...)?
Den här frågan blir inte riktigt rättvis eftersom jag bara är halvvägs in i serier på typ hälften av böckerna, men ett slut som jag gillade och som kändes väldigt passande, men cyniskt på samma gång var slutet i Enhet.


Bästa kärlekshistoria?
Här måste jag ändå säga Katniss och Peeta från Hungerspelen. Deras förhållande är intressant att följa, och känns inte så klyschig (förutom i slutet av sista boken, blöö).


I vilken bok skulle du helst leva?
Den här frågan ångrar jag nästan att jag skrev, för den är så svår. Samtidigt den mest intressanta. Ingen av världarna är ju egentligen bra. Det är ju därför det är en dystopi. Men jag skulle nog kunna tänka mig att åka omkring på en vandrande stad i De vandrande städerna. Det skulle ändå vara rätt så häftigt.


I vilken skulle du verkligen inte vilja leva?
Ehh, det känns lite som att få välja mellan att dö eller att leva under en hård regim med sjuka lagar. Eller både och. Men om jag måste välja ut en så tar jag nog Hungerspelen. Men då förutsätter jag att jag hamnar i ett dåligt distrikt. Hamnar jag i Huvudstaden så skulle jag nog heller bo där än att leva under några dumma nunnors välde i ett inhägnat samhälle där skogen utanför är full av zombies,  och där kvinnans roll är hur gammalmodig som helst, som i De vassa tändernas skog.


Slutligen, bästa dystopin?
Den här frågan drog jag mig för att skriva, eftersom jag visste att jag skulle få det omöjligt att välja. Men trots att så många av dem är helt underbara så tycker jag ändå att The Maze Runner och fortsättningen The Scorch Trials är helt ... jag vet inte vad. Men de är de bästa dystopier jag läst, bland de bästa böckerna också.

1 kommentar:

  1. Älskar dystopier, lånar gära enkäten till min blogg :)

    SvaraRadera