söndag 19 augusti 2012

Bra webbserier på Youtube

Jag har blivit lite obsessed med web-series, eller webbserier kanske man kan säga på svenska. Det är alltså som små tv-serier, som läggs upp i korta episoder på Youtube. Jag har tidigare skrivit om The Lizzie Bennet Diares, och trots att man inte riktigt kan kalla den en webbserie, det är ju en videoblogg, så är den precis som webbserier en sorts fiktiv serie på Youtube.
     Hittils har jag tittat på tre webbserier, och de tänkte jag berätta om här.

Först ut har vi Job Hunters, som jag hörde talas om av videobloggerskan Kristina Horner, som även är med i serien. Den påminner ganska så mycket om Hungerspelen faktiskt. Den utspelar sig i framtiden, och det är stor brist på jobb. Därför kan folk delta i Job Hunters, där de får bevisa för arbetsgivare vad de går för genom att på dagarna gå ut på en arena och visa sin skicklighet genom att döda varandra. Resten av tiden bor de i ett hus, typ som i Big Brother, och där blir det massor med intriger och annat trevligt.
     Ingen webbserie har ju särskilt bra ekonomi, och det syns såklart på specialeffekter och liknande. Men här tycker jag ändå att de lyckats relativt bra, och dessutom är karaktärerna helt underbara. Den är himlans rolig och cliffhangerns i slutet av säsong ett håller på att ta kol på mig.


En annan serie som är väldigt kort men som jag ändå fastnat för är Lauren. I tre avsnitt får vi följa en kvinnlig amerikans militär som blivit våldtagen av tre män i samma militärgrupp (eller vad det nu kallas). Hon försöker anmäla dem till sin chef, men upptäcker att ingen verkar vara på hennes sida.

En riktigt obehaglig serie, som tar upp ett problem som faktiskt existerar. Skådespelarna är fenomenala, och huvudpersonen spelas av den otroligt skicklige Trioan Bellisario som spelar Spencer i tv-serien Pretty Little Liars. Jag tittade på sista avsnittet av igår, och ville bara slita mig i håret av frustration. En hemsk och bra serie som både informerar och ger tittaren en riktig funderare till om man faktiskt alltid borde göra det rätta.



Sedan har vi Malice, som handlar om Alice och hennes syster och föräldrar som flyttar till hennes nyligen avlidne mormors stora hus. Lite obehagligt blir det när de inser att de bor grannar med en kyrkogård, men det visar sig bli värre än så. Något paranormalt hemsöker huset, och Alices föräldrar beter sig konstigt.

Den här var jag inte helt såld på i början, men ändrade mig rätt snabbt efter att ha sett de underbara specialeffekterna. Jag har en förkärlek till dåliga specialeffekter, och i Malice är de precis lagom fejk för att det ska vara charmigt och fortfarande kännas äkta. Serien visade sig också vara lite lagom läskig, och riktigt spännande. Tyvärr hade de lite svårt att finansiera den, men jag tror att de har fått ihop tillräckligt med pengar för att fortsätta med den nu. De skrev något om ett samarbete med Koldcast.com, så det kan dyka upp något där.

Sedan finns även Finnick and Annie, en webbserie om Finnick och Annie i Hungerspelen. Jag har inte sett den än, men det kanske kommer.

Nu är jag nyfiken på om ni tittar på någon bra webbserie som ni vill rekommendera, för jag vill gärna ha någon mer att titta på!

7 kommentarer:

  1. Jag älskar webbserier, liksom hela konceptet att man själv kan ta initiativet att göra något och inte behöva förlita sig på tv eller något sådant.

    Job Hunters är en av mina favoriter, men min absoluta favorit är troligen The Guild, som visserligen kan vara svår att förstå ibland om man inte är en gamer, men den är definitivt värd att kolla in.

    Utöver dem gillar jag även Husbands, som just nu är i sin andra säsong och som handlar om två män som gifter sig på fyllan för att fira lagändringen om giftermål. En riktigt rolig komedi som tar upp ett allvarligt ämne. Nyligen började jag titta på My Gimpy Life, vilket är en komedi baserad på verklighet, där Teal Sherer kämpar som skådespelare i Hollywood sittande i rullstol.

    SvaraRadera
  2. Jag är nog sämst vad gäller webserier - har ingen koll. Om du behöver tv-serietips är det en helt annan femma!

    Men just Lauren har jag varit nyfiken på, så den ska jag nog ge en chans. :-)

    SvaraRadera
  3. Ååh, Job Hunters! Karaktärerna är ju för underbara. Och så är det härligt att se lite av Kristina också, känns som om man sett henne mindre och mindre sedan hon och Luke gjorde slut (vilket var rätt länge sedan, men still).. :)

    SvaraRadera
  4. Job Hunters var ju riktigt bra, tittade igenom alla avsnitten på en gång :) Nu får man hoppas på en säsong två...

    Jag har föresten utmanat dig :)

    http://nellasbocker.blogspot.se/2012/08/atta-saker-du-formodligen-inte-visste.html

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen! Kände inte till fler webserier förutom Lizzie Diaries.

    SvaraRadera
  6. Nu på efterhand kommer jag även på My Music och Squaresville. Den förstnämnda är rätt stor och skapades av TheFineBros. Den andra är mindre men lika värd att kolla upp.

    SvaraRadera
  7. Tjena du som gillar webbserier, vad tycker du om min webbserie, jag försöker få gjort

    SvaraRadera