måndag 27 augusti 2012

Kurt Cobain finns inte mer

Kurt Cobain finns inte mer
Skriven av Hanna Jedvik

Året är 1992 och redan första dagen på gymnasiet finner Alex och Lovis varandra. De delar samma intressen, och kan prata i flera timmar. För deras klasskompisar lever de två i en liten bubbla som ingen kan spräcka. Men deras förhållande blir komplicerat, kärlek kommer emellan. Snart börjar Alex förändras, bli mer inåtvänd, och Lovis vet inte vad hon ska göra.

Det är en snabbläst bok det här. Jag började med den en kväll i sommarstugan, och vips var den utläst. Men mycket hanns med i boken under den tiden.
     Det som först gjorde mig himlans glad var all musik, som jag tack vare min kära pappa kände igen. Det gav lite Tjenare Kungen-vibbar, en film som jag faktiskt skrivit filmrecension på här. Särskilt glad blev jag när de snackade om Thåström och Ebba Grön. Bra musik alltså! Kul när författare blandar in populärkultur i sina böcker.

Boken är skriven i jag-form, med Lovis som jag-et. Men den är skriven till Alex, så Lovis talar alltid om "du" i boken. Ett exempel från boken är:
 "Livet tråkar ut mig", säger du.
 "Var inte så dramatisk", säger jag.

Det tog några få sidor att få grepp om det här roliga berättarsättet, och sedan var jag helt förälskad in det. Språket är även speciellt på det sättet att trots jag-formen får vi inte följa Lovis tankar så mycket. Små enstaka meningar här och var, men mest beskrivs det vad som händer. Inga långa tankegångar, utan här är det handling som räknas, inte tanken. Jedvik har verkligen lyckas sätta sin egen touch på språket, och det är bokens styrka. 

Jag gillar verkligen bandet mellan Lovis och Alex, och hur det gradvis förändras under tidens gång. Det blir lite för kort för att jag riktigt ska känna något för karaktärerna och dess öden. Jag hade velat gå in en aning mer på djupet och lära känna dess svagheter och styrkor, drömmar och rädslor mer. Något band mellan mig och dem som skulle göra att jag brydde mig mer om dem.

Jag gillar Kurt Cobain finns inte mer, och då särskilt språket och berättartekniken. Något saknas för att jag ska bli helt nöjd, men det är ändå en bra bok, och en författare jag vill läsa mer av.


Titel: Kurt Cobain finns inte mer
Författare: Hanna Jedvik
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012
Sidor: 200

Tack Rabén & Sjögren för rec.ex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar