torsdag 30 augusti 2012

Carrie

Carrie
Skriven av Stephen King

Carrie har alltid var en utstött, ett mobboffer. Men inom henne vilar stora krafter, som hon nu börjar få grepp om. Hennes galna och djupt religiösa mamma kallar henne och hennes krafter för djävulens avkomma, och håller henne långt borta från alla synder.
     På skolbalens kväll spelar hennes mobbare ett elakt spratt med henne, vilket får hennes krafter att bli mäktigare än någonsin. Nu ska hon hämnas.

Det här var en riktigt obehaglig bok på många olika plan. För det första hur Carrie förtvivlat försöker att passa in bland de andra eleverna i skolan, men hur hennes fanatiske mamma inte tillåter det. Carries ensamhet och förtvivlan gör ont i magen att läsa om.
     Det som gör den ännu mer obehaglig är att jag som läsare får följa så många karaktärer. Carrie, Carries mamma, hennes klasskompisar, hennes rektor. De känns alla så realistiska, som vilken människa som helst. Ändå skapar de tillsammans något så hemskt och förödande. Det påminner mig om de hemska skolskjutningar där människor som blivit mobbade hela sitt liv kommer till skolan med vapen och börjar skjuta sina klasskamrater. Det är precis likadant i den här boken, och i och med de många olika berättarperspektiven vet jag inte vems sida jag ska stå på. Carrie gör något vidrigt och hemskt när hon hämnas, men när jag fått se det ur hennes perspektiv kan jag förstå henne. Samtidigt ser jag det ur hennes klasskompis perspektiv, som faktiskt varit hemsk mot Carrie men inte förtjänar dennes öde. Åå, älskade berättarperspektiv. Du gör böcker så mycket mer intressanta!

Mamman i boken tycker jag väldigt mycket om. Inte som person, för då är hon vidrig, men som karaktär. Jag tycker väldigt mycket om att läsa om religion, och särskilt när det liksom gått för långt. Mamman här är ett perfekt exempel på detta, och även om det ofta skildras i böcker tröttnar jag aldrig på att läsa om det.

Det jag misstänker gjorde den här boken så populär när en kom ut - förutom den verklighetstrogna och obehagliga skildringen av en ensam tonåring - är det roliga och innovativa berättarknepet. Redan i början av boken får läsaren genom olika fiktiva dokumenteringar och böcker veta att något förödande hände i staden på grund av Carrie, och det talas om det långt efter det boken handlingen utspelas. Samtidigt som vi följer Carries nutid får vi läsa dokumenteringar och analyseringar av hennes handlingar och liv. Det ger väldigt bra effekter och gör att allting känns mycket mer storlaget.

Det är en väldigt bra bok, kanske lite långtråkig på sina stället, men ändå en bok som verkligen är värd att läsa. Om man inte gillar den så bara för att äntligen förstå grisblodsreferensen. Nu blir ni nyfikna va?


Titel: Carrie
Originaltitel: Carrie
Författare: Stephen King
Översättare: Bo G A Ericsson
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 1974
Sidor: 238

4 kommentarer:

  1. Jag läste Carrie när jag var betydligt yngre borde kanske läsa om den :)

    SvaraRadera
  2. Den låter lite läskig :)

    SvaraRadera
  3. Carrie är en av de få böckerna med King som jag läst.

    SvaraRadera
  4. Åh, nostalgi! Den första King bok jag läste, som fick mig läsa så många fler :)

    SvaraRadera