fredag 17 augusti 2012

Särskild

Särskild
Skriven av Nene Ormes
Andra delen i serien De sära. Den första boken heter Udda Verklighet.
Det kan förekomma spoilers för dig som inte läst Udda Verklighet.
Udda har börjat drömma sanndrömmar igen, och söker upp hamnskiftaren Hemming för att söka råd. Det visar sig vara komplicerat, och efter en sommar utan kontakt med den sära världen kastas hon nu rakt in i den. Dessutom lockar årets festival i Malmö sära från hela landet att umgås och delta i den stora jakten. Sära som inte är helt vänligt inställda till Uddas ovanliga gåva.

Jag älskar verkligen den här gömda världen som Nene Ormes uppfunnit. Det är ganska vanligt i urban fantasy att ett magiskt folk lever gömda mitt bland oss vanliga, och jag tycker det är något som ser ungefär likadant ut i alla dessa böcker. Men i den här boken känns det fräscht och nytt. Kanske är det just det att Udda inte är helt lyrisk över den här världen. Den välkomnar henne inte med öppna armar och orden "du hör till oss så var med i vår hemliga underbara klubb". Istället vill Udda snarare undvika de sära, vilket gör att jag blir mycket mer nyfiken på dem.

Spänningen låg alltid på topp. Även om det inte var något stort och viktigt som hände hela tiden så kunde jag ändå inte sluta läsa. Det gick aldrig riktigt upp till episkheten i slutet av Udda Verklighet, men det är ju faktiskt väldigt svårslaget.

Det som gör att jag inte skriker lika högt av glädje till den här lika mycket som Udda Verklighet är att jag tycker att den saknar lite handling. När jag tänker tillbaka på boken kan jag inte komma på vad det var som uppnåtts i slutet av boken. Det kändes mer som en transportsträcka, en bok att bygga upp en bra grund för nästa bok.

Det är en bra bok det här, otroligt bra jämfört med andra böcker. Men jämfört med Udda Verklighet måste jag säga att jag är lite besviken. Jag får hålla tummarna på nästa bok istället.


Titel: Särskild
Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx Fantasy
Utgivningsår: 2012
Sidor: 278

Tack Styxx Fantasy för rec.ex!

Liten fundering: Jag har sett på Nene Ormes tumblr att hon gillar Doctor Who. Nu är jag himla nyfiken på om hon själv har funderat ut det här med att ha Weeping Angels på framsidan eller om de bara råkar vara där.

4 kommentarer:

  1. Udda Verklighet står högt upp på att läsa listan! Måste låna den på biblioteket snart! :D

    SvaraRadera
  2. Jag kan lägga till att Nene arbetar i sf-bokhandeln i Malmö - att hon är en nörd är ganska självskrivet. Omslaget vet jag dock inte om det var hennes idé.

    SvaraRadera
  3. Fint skriven recension.
    Fantasy är egentligen inte ming grej - om man inte räknar Sagan om Ringen/Harry Potter - men recensionen var trevlig att läsa ändå och boken föreföll vara spännande.

    SvaraRadera
  4. Vet du hur många böcker som planeras i serien? :)

    SvaraRadera