tisdag 21 augusti 2012

The Catcher in the Rye

The Catcher in the Rye
Skriven av JD Salinger

Det här är en bok om Holden Caulfield. Han berättar historien om den gången för ett år sedan då han blev utkastad från skolan och spenderade några dagar för sig själv i New York. Människorna han träffade, sakerna han tänkte på just då och sakerna han gjorde under en ganska så ledsam och hopplös tid i sitt liv.

Jag förstår precis varför den här boken har blivit en sådan klassiker, den känns väldigt modern. När jag började läsa hade jag ingen aning om när den var skriven, och blev väldigt förvånad när jag såg att den är från 1946. Den hade ju kunnat vara skriven idag! Det enda som tidsbestämde den var alla telefonkiosker han ringde från, de känns lite utdöda nu.
     Det jag tror gör den så modern, eller tidlös kanske är ett bättre ord, är att fokusen ligger på Holdens tankar. Hur folk tänker går nog inte i mode. Han är helt enkelt en vanlig tonåring i en lite tonårskris (usch vad jag avskyr det ordet), och det tror jag att de flesta kan relatera till.
    Modernheten (nu är det ett ord!) kan nog också bero på mina skeva kunskaper om ungdomar på 40-talet. De var nog inte några pryda, sex-efter-äktenskapet-ungdomar som jag föreställer mig. De uppträdde nog ungefär på samma sätt som vi ungdomar gör idag. Där fick jag mig alltså en liten historielektion också.

Holden var bokens starka sida, han var en karaktär jag identifierade mig i. Kanske inte några positiva känslor och tankar, utan snarare hur jag känner när man är lite låg och deppig. Hur han såg alla människor som "phony" och hur han ofta ville säga saker som han egentligen inte borde säga.
    Jag har hört många som säger att de inte alls gillar Holden, att han är riktigt arrogant och otrevlig. Jag tror snarare att han är precis som ungdomar brukar vara i deppiga perioder. Problemet är bara att vi som läsare är fast i hans berättarperspektiv, och alltså får höra alla hans otrevliga åsikter. Men erkänn, alla tänker väl lite elaka tankar när man inte mår bra (Eller? Nu blir jag osäker. Är det bara jag som är elak?).

Det som gör att jag inte är så stormförtjust i boken som jag hade kunnat vara är att den saknar lite handling. Det räcker inte med lite fint och eftertänksamt språk och en karaktär full av sarkasm för att göra en bok. Det behövs lite handling också, och jag tycker inte att den här boken hade tillräckligt. Det blev långtråkigt att läsa efter ett tag, när förtjusningen över Holden lagt sig. Liten spoiler: Jag hade gärna velat att han kunde ha ringt upp tjejen han pratade om i hela boken. Hon Jane Gallagher som lade kungarn längst bak när de spelade spel. Slut på spoilern.

Efter att ha hört så mycket gott om The Catcher in the Rye blev den alltså lite av en besvikelse. Det är fortfarande en bra bok, men inte den life-changer jag väntat mig. Det känns bra att ha läst den.

Titel: The Catcher in the Rye
Författare: JD Salinger
Förlag: Penguin
Utgivningsår: 1946
Sidor: 192
Språk: English

Tips: Om du har läst boken kan du kolla in John Greens videos om boken här, här och här. De är riktigt intressanta!

2 kommentarer:

  1. Nea, jag känner precis likadant! Den känns verkligen modern, och kommer nog få framtida generationer att känna igen sig i Holden med. Men ja, handlingen är inte tillräckligt drivande och varierande för att jag ska vara helt nöjd. Det är mycket prat om att göra saker, men inga där han verkligen slutför det.

    Och du är definitivt inte den enda elaka. Jag viftar med mina armar här borta!

    SvaraRadera
  2. Jga tycker inte om den boken. Förstår inte varför den är så älskad. Har nog också svårt för icke-handlingen... Och så tycker jag inte om Holden och speciellt inte hur han pratar. Det är jobbigt med klassiker - vissa är jättejättebra, andra inte alls.

    SvaraRadera