söndag 12 augusti 2012

Presidentens Hustru

Presidentens Hustru
Skriven av Curtis Sittenfeld
Älskar omslaget! Lite 60-tal över det.

Den här boken har gnagt på mitt samvete en lång tid. En hyllvärmare som nästan växt fast i bokhyllan för att jag inte har orkat plocka upp den. För tjock, för mycket politik, för mycket vuxentjafs. Sådana tankar fick mig att alltid välja bort den. Men så blev det sommar och jag behövde packa lätt till en resa till Spanien. Då var den här perfekt i och med dess pocketformat, tjockhet och säkerligen svåra språk. Den skulle ta lång tid att läsa. 

Den här boken handlar om:
1. Skolbibliotekarien och demokraten Alice Lindgren.
2. Hennes uppväxt med sin lite annorlunda farmor och en hemsk olycka som förföljer henne.
3. Hur hon träffar den rike och charmige republikanen Charlie, och hur hon i och med deras förhållande måste anpassa sig till överklassens exklusiva värld (och Charlies galna släkt).
4. Problematiken i deras delade politiska åsikter när Charlie blir president över USA.
5. Alice och Charlie är löst baserade på Laura och George Bushs liv.

Jag kan börja med att slå hål på mina trista fördomar om bokens storlek, politiksnack och vuxentjafs.
1. Den var inte för tjock. Absolut inte, utan när jag väl läst ut den blev jag snarare irriterad för att den plötsligt tog slut. Inget mer Charlie och Alice? Vi som lärt känna varandra så bra nu. Den var verkligen inte för tjock för att berätta deras fina historia.
2. Man kan ta upp politik på två sätt - tråkigt eller intressant. Här blev det intressant och i lagom mängd. Sittenfeld höll det på en lättförståelig nivå utan att i det fallet dumförklara läsaren, och babblade inte på om ekonomi och sådana tråkigheter.
3. Jag vet egentligen inte vad jag menar med vuxentjafs. Det är nog mest det att jag kan läsa och känna igen mig trots mina 16 år. Jag var lite rädd att det var mycket i boken jag inte skulle förstå, men så komplicerad var den inte alls.

Alice är en huvudperson att känna igen sig i. Lite listigt av Sittenfeld att låta Alice vara den person som hon är - typ den sorts person jag misstänker att de flesta som läser boken är. Lite av en kulturälskande, liberal boknörd. Hon känns komplex, och efter att ha läst ut boken känner jag mig verkligen som en väldigt nära vän till henne. Någon som kan alla hennes personligheter, svagheter och styrkor.
     Charlie är en person som jag tror de flesta som läser boken irriterar sig lite på. Han är kaxig, lite för bekymmerslös och vet om hans egen charm. Ändå shippar (lite fangirl-språk där) jag verkligen han och Alice. De är ett härligt par som är roligt att få följa. När jag läste drogs tankarna till Emma och Dexter i En Dag. De påminner väldigt mycket om varandra.

Det här var en underbar läsupplevelse, och jag är flygbolagets snåla bagagerestriktioner tacksam. En kärlekshistoria jag inte kommer glömma på ett tag, och säkerligen en bok jag kommer återkomma till. Inte en favoritbok, men en jag-tycker-väldigt-mycket-om-och-är-otroligt-glad-att-jag-läste-bok.


Titel: Presidentens Hustru
Originaltitel: American Wife
Författare: Curtis Sittenfeld
Översättare: Gudrun Samuelsson
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2008
Sidor: 569

6 kommentarer:

  1. Visst är den bra! Tack för att du påminde mig! Jag ska skicka ett bokpaket till en 18 åring och tror jag skickar den här och Jellicoe road.

    SvaraRadera
  2. SVAR: Du, jag tänker inte ens läsa den! Kommer aldrig ens att röra den heller!!! :P

    SvaraRadera
  3. Låter som bra läsning det där, och det är väl tur då jag själv äger och vill läsa den. Fast lär nog skjuta upp på den läsningen ett tag om jag känner mig själv. Men, upp på prioriteringslistan klättrar den i alla fall! :-)

    SvaraRadera
  4. sv: Tack så mycket Nea! Hörru, vi ses den 20e på Södra :D

    SvaraRadera
  5. Mjo, jag tycker om att läsa Författarens Tack om det är i början av boken för att den där känslan man har i slutet av boken försvinner så snabbt annars... :(

    SvaraRadera
  6. sv: Va kul ayy du också gillade De vandrande städerna :) Vet inte så många andra som läst den, synd på en så bra bok :( Hoppas du gillar uppföljaren också :D

    SvaraRadera