söndag 15 april 2012

Att betygsätta böcker

Jag har märkt att de flesta bokbloggare sätter betyg på böckerna de läser. Oftast 1-5 eller 1-10. Ibland står det också en skala på hur bra boken är vid varje siffra. Typ "1=Verkligen inte bra".  Jag har aldrig tyckt om att göra det, men nu när jag har skaffat Goodreads så har jag blivit tvungen att börja betygsätta böckerna jag har läst. Men jag blir ju aldrig nöjd. Oftast får jag lite ångest när jag har satt ett betyg, och det händer att jag går tillbaka och ändrar för att jag inte blir nöjd. 

Jag tycker helt enkelt inte om att betygsätta böcker. För vad är det jag ska betygsätta egentligen? Spänning, suget att läsa vidare eller helt enkelt hur bra den är? Det blir ju jättesvårt! På Goodreads har jag till exempel gett samma betyg till The Bell Jar och Helena. Två helt olika böcker, som förtjänar två helt olika betygskalor. Hade jag satt betyg på spänning hade Helena fått ett väldigt bra betyg, medan The Bell Jar hade hamnat dåligt till. Hade jag däremot betygsatt på hur tankeväckande boken var. Hur den fastnade och fick mig att fundera, då hade det istället blivit tvärt om. Båda är ju bra böcker, men av helt olika anledningar.

Just det här ger mig ångest när jag har läst en ny bok som jag ska betygsätta. Vad är det jag betygsätter? Om jag jämför med andra böcker som jag gett samma betyg så har jag ändå helt olika känslor till dessa böcker. Ändå tycker jag om dem. 
     När jag läser andras recensioner så uppskattar jag ofta om man satt ett betyg på boken. Det ger en enkel sammanfattning. Men jag måste läsa vad hen hade för tankar och åsikter kring olika saker i boken för att få en idé om vad hen faktiskt tyckte. Och även om någon först skriver en fin utläggning om vad hen gillade och inte gillade med boken och sedan ger boken ett betyg så känns det ändå fel. Då sammanfattar betyget liksom hela den här utläggningen. Betyget är den slutgiltiga stämpeln på boken. Dessutom kan betygsskalor variera väldigt mycket från person till person. En etta för mig kanske inte alls är en etta för någon annan. 

Att betygsätta böcker känns lite som att sätta den på en skala av svart och vitt. Typ som de onda och de goda i små barnsagor. Antingen är man bara väldigt elak, lite elak, neutral, ganska snäll eller jättesnäll. Men det finns ju så många olika färgskalor, så många olika personligheter och lager av minnen och tankar. Så mycket saker att ta hänsyn till och diskutera kring. Ett betyg känns inte tillräckligt. 

Det här är alltså anledningen till varför jag inte har betyg på böcker jag recenserar - jag får ångest. Det känns som att jag sätter en stämpel på boken när jag ger den ett betyg. Jag känner mig inte rättvis utan att ha berättat varför jag tyckte som jag tyckte.

Vad tycker ni om betyg? Jag är väldigt nyfiken!

16 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är jobbigt att folk inte läser igenom en recension utan oftast scrollar ner och kollar betyget. För betyget är liksom ett samlingsbetyg av allt man har sagt innan. Jag börjar tänka ifall jag ska ta bort betyg från mina recensioner, men det har inte riktigt hänt än... :S

    SvaraRadera
  2. När jag läser andras recensioner och det är väldigt mycket text så brukar jag bara titta vad den fick för betyg av den personen och sedan gå efter det betyget.
    Men jag håller med dig, det är svårt att sätta betyg men jag blir oftast nöjd när jag gör det på bloggen men på goodreads är det svårt, det borde finnas 10 stjärnor, då skulle det vara lättare...

    SvaraRadera
  3. Jag är lite kluven till betyg. Ibland tycker jag att det är nästan omöjligt att sätta dem för det finns inte riktigt något betyg som passar. Men när jag läser på bloggar tycker jag ibland att det är skönt att det finns betyg för det kan vara väldigt mycket negativt i recensioner(som det ofta är i mina) trots att jag egentligen tyckte att boken var rätt så bra och läsvärd. Då kan betyget ibland hjälpa att avgöra. Jag håller dock med dig om att det är jobbigt att alla har olika betygsskalor, som att en femma inte är samma för mig som för den. Så jag är lite för och emot betyg. Jag är extra mycket mot betyg när jag själv inte kan bestämma mig för vad jag ska sätta för då dröjer det alltid innan jag ens skriver en recension^^

    SvaraRadera
  4. På ett sätt så gillar jag inte alls det här med betygssättning, just för att betygen aldrig är helt rättvisa eller en avbild av vad man egentligen tyckte. Två helt olika böcker kan landa på samma betyg, som du säger, och vara helt olika.
    Men ändå så vill jag ha en betygssättning på böckerna jag recenserar, vet inte riktigt varför, men det känns bra på ett sätt. Men oftast när jag går tillbaka och tittar på boken så kan jag i mitt huvud ofta sänka/höja boken, när man fått tänka på det lite mer.

    Jag vill ha betyg, men samtidigt så hoppas jag att de som läser mina recensioner inte bara går på det utan verkligen läser mina tankar kring boken som helhet.

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag jobbar i en verksamhet där vi betygssätter så var det självklart för mig från början att ha en betygsskala. Efter hand har jag ju märkt att det dock är svårare att betygssätta böcker, för det är ju en helt subjektiv upplevelse man betygssätter. En del böcker, som lever kvar på ett oväntat sätt, kan jag ångra att jag inte satte högre betyg på, men det var ju den upplevelsen just då jag betygssatte. Det kan jag ju kompensera lite genom att pusha för de böckerna i andra sammanhang. När jag läser andras bloggar så tittar jag mer på omdömet än betyget, men på de bloggar jag läser regelbundet så säger betyget mig något.
    En författare som mejlade mig skrev att han var nöjd med min recension men missnöjd med betyget! För mig är inte betyget "blodigt allvar" men det kanske det är för både läsare och författare... Men tillsvidare fortsätter jag betygssättningen.

    SvaraRadera
  6. Jag började sätta betyg när jag blev medlem på Boktipset, och sedan på Goodreads. Fast jag tycker inte om ett till fem-skalor - enligt mig är det lättare med ett till tio. Så jag använder en ett till tio-skala när jag sätter betyg i mina recensioner på min blogg.

    När jag sätter betyg på en bok så jämför jag den inte med någon annan bok. Jag tänker bara på vad jag tycker om den, om den var bra eller dålig helt enkelt. Ibland kan jag ge betyg åtta till en bok för att den var tänkvärd, men jag kan ge samma betyg till en bok för att den var spännande!

    SvaraRadera
  7. Jag är inte heller så förtjust i betygskalor, vet inte riktigt VAD jag ska sätta på böckerna på boktipset.se. Kan de inte ha betygskala 1-10 istället?

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att Goodereads betygskala 1-5 är för liten. En riktigt bra bok ger jag kanske 5, men vad händer om jag läser en bok som är så många ggr bättre liksom?

    Själv sätter jag 1-10, men ibland är det himla svårt att bestämma vad man ska sätta. Åh, du lyckas alltid skriva så tankeväckande texter :P

    SvaraRadera
  9. Jag kan hålla med om att det är svärt, men jag betygsätter sällan något speciellt om boken - det är mer som att jag sorterar in boken efter hur mycket jag gillar den. 5 poäng får mina favoritböcker - böcker jag vill läsa om, som jag avgudar. 4 får böcker som jag tycker är bra, men bara inte älskar älskar... Det har inte så mycket med att göra VAD jag gillar eller VAD som är bra, utan bara om jag gillar den... Typ.
    Tycker inte heller det är jätteintressant att betygsätta böcker. Jga gillar Goodreads mest för att jag kan markera böcker jag har läst.

    Oh! - älskar att du använder hen!

    SvaraRadera
  10. Jag fungerar som Johanna ovan när jag sätter betyg på böcker. Det har ofta inte med tempot att göra utan hur jag tycker om en bok i helhet. Men överlag har jag tänkt mycket i dina tankebanor, att det helt enkelt hade varit lättare att bara skippa betygsskalorna. För det blir ett slags suspensmoment tills man kommer till själva betyget i en bokrecension. Sedan vet jag dock också att jag själv fungerar rätt bra med dem, som i att jag gillar att se hur folk tänker när de betygsätter och lägger till tankar om de böckerna de läst och att det underlättar för mig själv att se vilka slags böcker jag dras till etc.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker framför allt det är jobbigt med betyg eftersom att det tenderar att bli en inflation. Man tänker att "den här boken var mycket bättre än den, alltså måste den ha et bättre betyg". På det sättet tycker jag om att goodreads i alla fall satt små förklaringar, typ "i liked it" och "i really liked it". Jag försöker gå efter dem istället för bara antalet stjärnor. Men på bloggen skulle jag aldrig sätta ett sifferbetyg, och jag förstår verkligen din ångest!

    SvaraRadera
  12. Jag skriver aldrig betyg, ser ingen poäng med det, "betyget" ligger ju i min recension. Och orkar man inte läsa inlägget ser jag ingen poäng med att läsa bloggen ens. :)

    SvaraRadera
  13. Jag sätter aldrig betyg på böcker jag har läst. Jag får bara ångest när jag försöker och det slutar med att jag tar bort betyget med en gång. Det är bara så svårt, böcker kan ju vara så olika, jag kan bara inte jämföra två helt olika böcker och sen sätta ett rättvist betyg.

    Väldigt bra skrivet förresten, det får en att tänka till! I like!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker inte heller om att betygsätta böcker! Som du säger kan betyg betyda så olika för alla.

    SvaraRadera
  15. Mycket bra skrivet Linnea, du uttrycker precis vad jag själv känner :-)

    SvaraRadera
  16. Ett betyg säger inget mer än att just den här personen inte gillade den här boken. En rejäl recension, eller ännu hellre en analys, är ju så mycket mer värdefull, både för dem som läser ens omdöme, den som skriver omdömet - eftersom man då tvingar sig att anstränga sig mer - och även författaren, för det fall denne läser bokbloggar.

    SvaraRadera