måndag 23 april 2012

Nattens Cirkus

Nattens Cirkus
Skriven av Erin Morgenstern

Tänk dig att du vaknar upp en morgon. Tar en liten promenad, och ser en cirkus på ett fält som annars brukar stå tomt. En cirkus bestående av massor av tält, och allting är svart och vitt. Eftersom det är dag så är det helt öde bland tälten, och på en skylt står det "Öppnar vid mörkrets inbrott. Stänger i gryningen". Då är det Le Cirque des Rêves som har kommit. Drömmarnas cirkus.
     När cirkusen öppnar på kvällen är den full med folk, och i varje svartvitt tält finns det nya fantastiska saker att se. Alla tält hinns omöjligt med att besöka på en natt, då de är så hänförande att du i många av dem kan fasta längre stunder. Du får komma tillbaka nästa kväll, och kvällen efter det. Cirkusen stannar flera nätter, sedan försvinner den lika plötsligt som den kom, och enda tecknet på att den varit där är allt folk runt omkring som pratar om vilket mästerverk det var.

Men cirkusen är mer än vad det skulle kunna tyckas, för inne på cirkusen pågår ett spel. Ett spel mellan Celia och Marco, som de tränats inför i många år. Ingen av dem vet egentligen vad spelet går ut på, men de kan inte dra sig ur.


Bara genom att skriva handlingen till boken kände jag ett stort begär av att läsa om den. Jag inser hur mycket som gömmer sig mellan raderna som jag ännu inte upptäckt, kanske dyker nya cirkustält upp som jag inte besökt under tiden jag läste den? Så fort jag satte mig ner för att läsa befann jag mig på cirkusen. Inte så att jag befann mig i karaktärens tankar som man kan göra i en del böcker, här var jag ett vittne.
     Den är skriven i tredje-person (förutom början av några kapitel, då är det du-form), och jag får inte heller ta del av så många tankar av någon av karaktärerna jag följer. Detta gör att jag känner mig som en åskådare som står bredvid och ser allting. Det är tack vare de rika miljöbeskrivningarna, som innefattar många olika sinnesuttryck och är otroligt väl beskrivna. Jag kunde känna känna dofter och smaker och höra ljud som att jag var på cirkusen. Det var magiskt! Jag var på cirkusen!

Jag funderar dock lite på magin i boken. Inte så att jag inte tyckte om den, för jag tycker det är en av de bästa elementen i boken. Jag är snarare fundersam på om det är magi eller inte. För trots att de gör fantastiska saker som är helt övernaturliga, så känns det ändå väldigt subtilt och verkligt. I boken förklarar de ju det till och med som en sorts tankemanipulering eller liknande. Något som kan tränas upp av vem som helst.
    Jag vet inte om det ska vara "riktig" magi eller inte. Kanske något mitt emellan, eller så är det meningen att linjen ska vara lite suddig. Att magi kanske bara är en annan del av verkligheten. Hur som helst så är det en häftig känsla att läsa det, och det bidrar till den där känslan av att vara inne i boken. Dessutom känns vanliga världen lite mer magisk nu. Egentligen kanske magin redan finns här, utan att vi utforskat den? Nu blir jag flummig här ...

Überbra bok kan jag i alla fall meddela. Vemodig, glad och vacker på samma gång. Jag tycker att just du borde läsa den och njuta så mycket som det bara går när du stiger in i Le Cirque des Rêves. Det gjorde jag, och jag kan nog till och med kalla den en ny favorit.


Titel: Nattens Cirkus
Originaltitel: The Night Circus
Författare: Erin Morgenstern
Översättare: Jan Risheden
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2012
Sidor: 421

Tack Norstedts för rec.ex!

5 kommentarer:

  1. Jga älskar älskar älskar dne här boken. Alla karaktärer var så fantastiska - för att inta tala om atmosfären. Det var så tråkigt när den tog slut.. Jag vill läsa mer om tvillingarna! Och jag minns att jag älskade de sista två kapitlen.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tyckte om den, ska nog ta och läsa den då den bara ligger hemma :)

    SvaraRadera
  3. SVAR: Aw tack! :D Det värmer verkligen! :D

    SvaraRadera
  4. Håller för tillfället på att läsa den, så jag återkommer till den recension om ett par dagar! Väldigt bra än så länge. :D

    Sedan har jag utmanat dig till att svara på några frågor: http://bokskadad.blogg.se/2012/april/dessa-fragor-harstammar-fran-lite-socker.html

    SvaraRadera
  5. Jag måste läsa den!! :O Beställde den faktiskt men den kom inte hit när alla andra böcker gjorde det :( vet inte var det har tagit vägen... Aja. Jag har i alla fall utmanat dig att svara på frågor på bloggen! X) In och kolla!

    SvaraRadera