söndag 8 april 2012

Helena

Starcrossed: Helena
Skriven av Josephine Angelini

Helena Hamilton är väldigt blyg. Inte lite "när-hon-träffar-någon-så-undviker-hon-att-prata-blyg", utan hon är så blyg att hon får hemska magverkar när hon får för mycket uppmärksamhet. Därför blir alla i skolan, inklusive hon själv, väldigt förvånade när den nyinflyttade (och grymt snygga) killen Lucas blir påhoppad av henne när hon ser honom för första gången. Så fort hon såg honom kände hon bara en instinkt att hon måste döda honom. Som tur är så finns det en anledning till hennes begär att se honom död (annars hade hon nog varit galen). Men när Helena fått veta varifrån hennes instinkter att döda honom kommer ifrån så får hon också veta vem hon egentligen är, och vem Lucas är. Sanningen visar sig vara allt annat är okomplicerad.

Nu ska jag börja med att skriva något som egentligen känns lite dumt, men jag kan inte låta bli att jämföra den här boken med Twilight. Hur tråkigt och fantasilöst det än är så går det inte att komma ifrån hur lika de båda böckerna är. Tjej träffar kille som är lite "speciell", han har en stor, snäll och "speciell" familj. Spoiler (markera för att läsa): De blir kära, en person av samma "sort" vill åt henne. De i familjen turas om att vakta henne och de har både en överbeskyddande pappa. Det som jag gillar mer här är könsrollerna. Den kvinnliga huvudpersonen är inte lika svag och viljelös, och dessutom är hon jämlik med killen. Hon klarar sig på egen hand också. Helena Hamilton ger inte heller upp hela sitt liv, kompisar och skola när hon får reda på sanningen. Hon vill fortsätta sitt liv.
     Som tur var så satt jag inte och jämförde med Twilight i hela boken, utan det gick bra att inte tänka på det. Nu vill jag inte dissa Twilight helt här heller, det är en bra bokserie. Men könsrollerna kan allt diskuteras.

Nu till själva Helena. Jag gillar den. Jag gillar den väldigt mycket, vilken fick mig att andas ut. Innan jag började på den så var jag lite orolig att den inte alls skulle vara min grej. Det hade varit lite jobbigt eftersom jag ska få träffa författaren. Men jag behövde inte vara orolig. Det är en sådan där bok där sidorna bara flyger förbi, och man tänker "äh, klockan är inte  mycket. Ett kapitel till klarar jag utan att vara en zombie imorgon". Det är lättläst, underhållande och mysigt.

Det här med grekiska mytologi (det är okej att avslöja något om det va? Annars är jag ledsen att jag inte spoilervarnade) tycker jag var riktig roligt. Innan har jag läst Percy Jackson, och det är riktigt kul när jag läser något som jag känner igen från den boken. Jag hade gärna haft ännu mer om mytologin, det finns ju inget bättre sätt att lära sig saker än att läsa det i skönlitterära böcker. Det är som att författaren smyger in kunskaperna i texten. Jag känner att jag skulle vilja läsa mer om grekisk mytologi nu också, för det jag läste i den här boken var riktigt spännande! Intressant med kopplingarna till nutiden också.

Karaktärerna gillar jag också - till och med Lucas. Mot min vilja, för det var så uppenbart att det var mening att man skulle gilla honom. Han var en sådan där perfekt "bok-kille". Jag föll för tricket, och erkänner att Lucas är hur fin som helst! En Jonah Griggs- (Jellicoe Road) och Peeta-typ. Han kan dock inte slå Jonah Griggs. Nobody can.

Jag tycker att det här är en riktigt bra bok. Lättläst, spännande och fartfylld. Mysig kärlek och roliga karaktärer som jag fäster mig vid. Ska bli kul att läsa tvåan!


5 kommentarer:

  1. Kul att läsa din recension. Jag är vid sid 300 i skrivande stund och tycker lite annorlunda, vilket är ganska intressant :)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa ännu en positiv recension om den :)
    Min kompis har läst den och fullkomligt älskar den, så jag får väl se till att läsa den snart :)

    SvaraRadera
  3. Älskar Helena!! Kunde inte heller låta bli att jämföra den med Twlight, men älskar den ändå! ;) Se till att ha kul på Litteralund nu!!

    SvaraRadera
  4. Åh, den lånade jag idag! Ska bli kul att läsa!

    SvaraRadera
  5. Vet du hur många böcker i serien det kommer bli? :)

    SvaraRadera