torsdag 26 april 2012

Jag har blivit utmanad!

Man och Pia har utmanat mig att svara på några frågor. 11 stycken, men eftersom jag har blivit utmanad två gånger så blir det 22 frågor. Challenge accepted!

Regler:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem! 


Mans frågor:


1. Vad brinner du mest för?
Kultur! Jag klarar mig inte en dag utan kultur. Böcker, tv-serier, musik - you name it!

2. Vad får dig att tycka om en person?
Jag kan faktiskt inte komma på en enda person i min närhet som jag inte tycker om. Jag tycker om alla. Men de jag tycker om sådär lite extra är de som är sig själva. Klyschigt, jag vet. Men det är lättare att umgås med människor som jag vet var jag har och vem de är.

3. På ett nöjesfält - är du den som åker allt eller den som står bredvid?
Jag åker allt! Aldrig att jag skippar något, tänk om det är hur kul som helst? Jag älskar att göra saker jag tycker är läskiga, det blir liksom en utmaning. Så jag åker allt.

4. Anta att du får en egen tv-serie - hur skulle din signaturlåt låta?
Awesome serie!
Jag älskar verkligen introt till American Horror Story, men den har ju inte riktigt någon melodi. Kanske någon mix mellan den och Defying Gravity från Wicked (bästa låten som någonsin gjorts). Känner på mig att det skulle bli något riktigt coolt och speciellt.

5. Den underligaste dröm du någonsin drömt?
Jag kommer inte ihåg mina drömmar så ofta, men jag minns någon dröm som var så detaljerad att jag satte mig och skrev ner hela. Om du inte gillar att höra om andras konstiga drömmar så kan du hoppa över den här frågan.Kort och gott var jag i ett vattenland, hittade en nyckel och låste upp dörren till ett hus som plötsligt var där. Inne i huset var det ett krig och Sarah Jessica Parker var skadad. Jag flydde till tvättstugan och träffade min mammas särbos pappa. Då var vi på en gata och hela min familj var med. Jag var sur för någon hade snott min ena grythandske och mamma snodde en sko från en HM-modell som blev galen.

6. Finaste namnet?
Jag gillar Molly och Peter. Mest för att mina två favoritgosedjur heter det, men de är faktiskt fina.

7. Aldrig mer kunna skratta eller att aldrig mer kunna få andra skratta?
Att aldrig mer få någon annan att skratta. Jag skulle aldrig överleva utan att skratta. Den andra personen jag ju skratta av andras personers skämt istället. Jag är en liten egoist innerst inne.

8. Rätt du lagar när du vill imponera?
Äggröra? Jag kan inte ens göra stekt ägg, så maträtter har aldrig varit helt aktuellt. Pannkakor kan jag i och för sig steka ...

9. Har du någon sorts tvångstanke?
Ingen som jag kan komma på. Men jag minns när jag var liten och räckte upp händerna varenda gång vi åkte med bilen under en bro. Ifall att min bilstol var en katapult så skulle jag kunna vara beredd att hugga tag i bron om katapulten utlöstes. Som tur är så fick jag veta att min bilstol inte var en katapult och tvångstanken försvann.

10. Saker i matväg som du inte klarar av att äta?
Oliver. Annars så kan jag äta det mesta, även om jag inte tycker om det. Fast jag klarar inte av nötter i matlagning heller.

11. Fiktiv karaktär du helst skulle vilja vara? (Det får vara tv, film eller bok.)
Jag skulle vilja vara the Doctors  kompanjon i Doctor Who. Att få åka runt i rymden med väldens coolaste time lord vill jag mer än något annat!




Pias frågor:




1. Snyggaste respektive fulaste bokomslaget du äger?
Min bokhylla är hos pappa nu, och jag är hos mamma. Men jag vet att jag älskar omslaget på The Resistance av Gemma Malley. Något fult omslag kan jag inte riktigt komma ihåg, men omslaget till Oksa Pollock tycker jag är tråkigt. Inte fult, bara trist.

2. Hur ser din morgonrutin ut på en vanlig vardag?
Väcks av mamma eller pappa runt sju, lite innan om jag ska duscha. Käkar frukost och dricker sedan kaffe framför datorn. Då brukar jag titta på en del ur någon musikal av Starkid samtidigt som jag sminkar mig. Det är svårt att titta, dricka och sminka sig på samma gång. Sedan inser jag alltid att klockan är för mycket, kastar på mig kläder, packar väskan, borstar tänderna och går till skolan.

3. Finns det något du brukade göra när du var yngre som du ser tillbaka på idag och tänker "vad i hela helvete tänkte jag med!?"
Jag har säkert förträngt det för jag kommer inte ihåg något just nu. Förutom att kanske sitta och nörda djur.nu hela eftermiddagarna i fyran. 

4. Vad åt du senast? And was it delicious?
Jag smygåt lite godis som jag köpt inför nationella provet i engelska imorgon. Sedan gick jag och bad mamma gömma det eftersom jag inte kan behärska mig själv. Det skulle garanterat vara slut imorgon om hon inte gömt det. Och ja. It was delicious.

5. Vad är dina planer för sommaren 2012?
Förhoppningsvis ska jag sommarjobba lite i en bokhandel jag har extrajobbat lite i ibland. Annars ska jag mest njuta av sommaren, umgås med kompisar och bada så mycket som möjligt.

6. Vad skulle du göra med en miljon kronor?
Åka till Peru och vandra längs Inkaleden upp till Machu Picchu med pappa (it will happen sometime!). Resa till lite andra platser också. Säkert spara lite fast det är så tråkigt. Såklart även köpa massor med böcker och tv-serier. *drool*

7. Finns det någon bok som du känner att allllla har läst förutom du? Tänker du läsa den boken någon gång?
Det känns som att alla har läst Vampire Academy av Richelle Mead förutom jag. Den verkar jättebra, men jag orkar verkligen inte. Dessutom är jag så fundersam på författarens namn. Vill hela tiden säga Michelle Read. 

8. När gjorde du senast något fruktansvärt pinsamt, och vad var det?
Jag brukar aldrig göra pinsamma grejor. Eller, det tycker inte jag i alla fall. Min kompis brukar tycka att jag är pinsam, haha. Det gör det ännu roligare!

9. Om du träffade någon som aldrig sett en film i hela sitt liv, vilken film skulle du då vilja visa den personen?
Stackars människa! Jag skulle nog visa The Lion King, som Frida och Amelie var så snälla att inviga mig i på påsklovet. Förstår inte hur jag missat en sådan underbar film. Det känns som en bra mjukstart i filmvärlden också.


10. Vad ser du fram emot mest just nu?
Att få bli klar med min uppsats om Inkafolket. Jag kommer bli friii!

11. Om du fick spela en roll i en filmatisering av valfri bok, vilken bok skulle det då vara och vilken karaktär skulle du spela?
Det skulle vara fett awesome med en filmatisering av Gone-serien (Övergivna, Hunger och Lögner). Då skulle jag vilja spela en bad-guy, typ Diana. 


Nu känns det som att de flesta i min bloggosfär har blivit utmanade här redan, och klockan är halv 11 så jag måste lägga mig snart (nationellt prov). Därför utmanar jag inte någon, utan skriver bara frågor som någon gärna får svara på i sin blogg eller här i kommentarerna. Vill man bara svara på några frågor eller bara en så är det hur ok som helst.

1.Stänger du av datorn så fort du inte använder den, eller bara varje natt eller aldrig?
2. Vilket land i världen skulle du helt vilja besöka och varför?
3. Vilken sorts huvudbonad skulle du otroligt gärna ha på huvudet just nu?
4. Vilken låt beskriver bäst det humöret du är på just nu?
5. Ska bubbelvattnet ha smak eller bara naturell? Eller ska det vara stilla vatten?
6. Smakar Pepsi och Coca-Cola likadant?
7. Resa framåt eller  bakåt i tiden?
8. Var ser du dig själv om 50 år?
9. Om du själv fick välja hur världen skapades. Hur skulle den då skapats?
10. Ett yrke du önskar fanns? Typ någon som lägger pussel innan de säljs för att se att de fungerar eller liknande.
11. Om du gjorde reklam för böcker i allmänhet på tv, hur skulle du göra den reklamen?

5 kommentarer:

  1. Guess what, jag har inte heller läst Vampire Academy! :D Och det är ju som om alla har läst den! Och jag känner som du, orkar verkligen inte.
    Och nu vill jag se på lejonkungen igen <3

    SvaraRadera
  2. Tjo, har utmanat dig (hehe, många frågor får du) på 11 frågor! ;) Frågorna finns på min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Är lite uttråkad så jag frågorna:)

    1.Stänger du av datorn så fort du inte använder den, eller bara varje natt eller aldrig?
    Innan stängde jag av den så snabbt jag har slutat använda den men nu när jag har fått skoldator brukar jag stänga den lite då och då fast minst en gång i veckan.

    2. Vilket land i världen skulle du helt vilja besöka och varför?
    Just spelar det inte så stor roll bara jag kommer till en storstad eftersom jag bor i en liten stad och jag är så himla trött på det.

    3. Vilken sorts huvudbonad skulle du otroligt gärna ha på huvudet just nu?
    hahaha en häxhatt eftersom jag vill komma till rätt mood för jag ska snart läsa eld :)

    4. Vilken låt beskriver bäst det humöret du är på just nu?
    Lazy song av Bruno Mars.

    5. Ska bubbelvattnet ha smak eller bara naturell? Eller ska det vara stilla vatten?
    Bubbelvatten ska alltid vara med citronsmak annars vanligt vatten.

    6. Smakar Pepsi och Coca-Cola likadant?
    Nej!
    Pepsi har mer socker i sig.

    7. Resa framåt eller bakåt i tiden?
    Framåt! Fast det skulle vara intressant att se en period i tiden.

    8. Var ser du dig själv om 50 år?
    Jag kommer nog ha ett Svensson liv men jag skulle nog flytta till Stockholm eller Göteborg och tjäna rätt så bra.

    9. Om du själv fick välja hur världen skapades. Hur skulle den då skapats?
    Jag vet inte riktigt kanske Big bang.

    10. Ett yrke du önskar fanns? Typ någon som lägger pussel innan de säljs för att se att de fungerar eller liknande.
    Bokläsare hahaha en person som skulle läsa böcker för att checka att de inte för dålig åldersgrupp eller liknande.

    11. Om du gjorde reklam för böcker i allmänhet på tv, hur skulle du göra den reklamen?
    Jag har nyss jobbat med reklam på bilden i skolan så jag vet precis hur jag skulle göra.
    Jag skulle ta en bok som skulle "kastas" mot skärmen sen skulle den baka och det skulle visa sig att det är action bok t.ex. snabba cash sen skulle den "spotta" ut action saker typ pistoler, bilar och penagr.
    Efter att det skulle en romantiskt kom dansande in på dens högra sida och den skulle spotta ut blommor eller något.
    På vänstra sida skulle en teleporta sig dit och det skulle vara en sc-fi bok:)

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack så mycket!! Ja, såna böcker är så himla bra :)

    SvaraRadera
  5. Jag har gjort dina frågor, du hittar svaren här:
    http://boklisa.blogspot.se/2012/05/11-fragor-ifran-nea.html
    ;)

    SvaraRadera