torsdag 19 april 2012

LitteraLund - varför det var så kul!

Igår kom jag hem från två dagar med Amelie i LitteraLund. Vi åkte dit med Bonnier Carlsen för att vara "skuggor" till författaren Josephine Angelini (recension på Helena här). Jag har bloggat om det här och här på den här bloggen, men vi har även gästbloggat på Bonnier Carlsens egna blogg. Bland annat har vi publicerat en intervju vi hade med henne där.

Så vad tyckte jag? Dum fråga förresten, jag avslöjar ju redan i rubriken att det var jättekul. Helt awesome faktiskt! Vi har fått hänga efter Josephine Angelini på framträdanden, luncher, en pressintervju (läs den genom att gå in här, klicka på dagens tidning 19/4 och bläddra till sida 24) och annat kul. Sedan har vi inte bara dokumenterat på Bonnier Carlsens blogg, utan också på deras Facebooksida.




Det roligaste av allt tycker jag har varit att prata med Josephine, och lyssna på när hon pratar om sin bok och grekisk mytologi (jag måste läsa Iliaden nu!). I hennes föredrag som hon höll för Lunds åttondeklassare så pratade hon om hur det genom hela vår historia berättas ungefär samma berättelser, med tre återkommande teman - kärlek, familj och krig. Det var riktigt intressant, och hon beskrev en grekisk myt där ungdomar stängdes in i en stor labyrint med ett människoätande monster i mitten. Hungerspelen och The Maze Runner verkar ju inte alls vara inspirerade av Flugornas Herre, som jag trodde. Eller så är de det, men Flugornas Herre är inspirerad av den myten. Eller av något annat som är inspirerat av den myten. Ni fattar, historier återkommer.
Espresso House har WiFi - we like!
     Jag måste verkligen läsa Iliaden nu känner jag också! Den är ju så himla gammal, och den måste vara inspiration till tusentals böcker. Tänk att läsa den och inse att "aha, den boken som jag läste för ett tag sedan fick säkert inspiration därifrån". Det skulle kännas riktigt coolt! Jag är helt insnöad på grekisk mytologi nu.
     Jag gillade också när Josephine snackade om hur grekisk mytologi är ungefär som genren fantasy. Det finns ju alla ingredienser - monster, magi, kärlek och onda och goda. Jag har aldrig tänkt på det på det viset, och hela den här resan har verkligen fått mig att börja tänka på saker som det.

Jag kunde inte heller låta bli att fråga henne om vilka tv-serier hon gillade. Det är typ den bästa frågan jag vet. Vi hade ganska så olika smak för hon gillar Mad Men, Game of Thrones (den vill jag i och för sig se, men måste läsa först!), The Borgias och Battlestar Galactica (den vill jag se).

Jag hade två underbara dagar i Lund, som också är en sjukt mysig stad (Domkyrkan!). När vi åkte hem kändes det så sorgligt och tråkigt, för det var verkligen en otroligt häftig upplevelse som jag vill tacka Bonnier Carlsen för!
Domkyrkan. Behöver inte säga mer än att den är stor och cool.

9 kommentarer:

  1. Åh vad kul ni verkar ha haft det! Själv bor jag i Lund men jobbar i Malmö så jag fick inte se något av LitteraLund :(

    SvaraRadera
  2. Gud vad kul! Skulle själv vela vara med om något liknande! :)

    SvaraRadera
  3. Det låter helt fantastiskt! Vilken underbar resa. Jag vill jättegärna åka till Lund. Jag har fått för mig att det är en perfekt stad.

    Jag har också velat läsa Illiaden (och Odysseen) men det kommer säkert dröja. Det känna som om de är rätt svårlästa.
    Man kan hitta rätt mycket från grekisk och romersk myotologi/historia i The Hunger Games. Till exempel alla namn!

    SvaraRadera
  4. Vad kul ni verkar ha haft det! Litteralund låter spännande. Jag har inte läst något av Josephine Angelini förut, men nu blir jag intresserad av Starcrossed :p Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Jag vill också läsa Homeros gamla verk, men är nästan lite rädd för vilken stor utmaning det kan bli.
    Upplägget verkar ju inte vara det lättaste att ta sig igenom.

    Jag tycker att du borde se serien innan du läser den! Då blir du istället positivt överraskad när du får veta fler detaljer, än om du spanar efter saker du saknar i filmatiseringen =)

    SvaraRadera
  6. Svar: Ja, Perks of Being a Wallflower var underbar. Åh, men grekisk mytologi är så awesome! Älskar Percy Jacksonböckerna som har mycket inspiration av grekisk mytologi :D

    SvaraRadera
  7. Woho, jag är född i Lund! Dessvärre så flyttade vi när jag var 8 månader...:P

    SvaraRadera
  8. Har just nu en tävling på bloggen där du kan vinna boken En sån där vidrig bok där mamman dör, det skulle vara jättekul ifall du var med :)

    SvaraRadera
  9. Låter som ni haft jättemysigt =)

    Bor i Lund men var så galet mycket i skolan att jag inte hann dit :(

    SvaraRadera