söndag 14 augusti 2011

Dead until dark

Dead until dark
Skriven av Charlaine Harris

Några forskare i Japan har tagit fram ett sorts syntetiskt blod, och alla världens vampyrer kan komma ut ur garderoben och börja leva som vanligt folk, utan att behöva döda. Sookie Stackhouse, en servitris på en pub i en liten småstad i Louisiana, som också råkar kunna läsa andra människors tankar, har dock aldrig fått se en. Men så på ett av hennes kvällsskift så vandrar det plötsligt in en, den snygga vampyren Bill. Hon märker direkt att han inte är mänsklig, för hon hör ingenting från hans huvud, vilket visar sig vara en väldigt trevlig omväxling. De börjar umgås, och han introducerar henne i vampyrernas mörka värld. Men samtidigt har någon börjat mörda unga kvinnor i trakten. Eftersom Bill är vampyr blir många misstänksamma mot honom. Sookie är övertygad om att han är oskyldig, men är mer orolig över det faktum att mördarens nästa offer verkar vara hon själv.


Det var en hel vecka sedan jag läste den här, så minnet är inte det bästa. Jag minns dock att jag tyckte om den. Jag tyckte om Sookie, hon hade lite girl-power. Hon var cool och hon tog plats, till skillnad från vissa andra brudar till vampyrer *hostBellahost*. Att hon också hade lite superkrafter var kul, det blev lite omväxling från alla vampyrer.

Men det jag tyckte mest om i boken var den här världen Harris har byggt upp. Vampyrer som lever helt öppet bland vanliga människor, men hjälp av syntetiskt blod är verkligen kul! Hela samhället med vampyrbarer, vampyrhotell och prostituerade människor som säljer sitt blod känns på något konstigt sätt ändå väldigt realistiskt. Om det fanns vampyrer i verkligheten, så känns det här som något troligt. Jag hade dock velat se mer av den världen. Det här kändes bara som en liten aptitretare, och jag hoppas på mer sådant i näsa bok, som jag garanterat kommer att läsa!

Titel: Dead until dark
Författare: Charlaine Harris
Förlag: Gollancz
Utgivningsår: 2001
Sidor: 326
Engelskspråkig

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du också tycker dom är bra. Jag tycker dom är jätte bra och tycker dom får aldeles för lite fokus.
    sv:ja, visst är den underbar:D

    SvaraRadera