tisdag 23 augusti 2011

Böcker jag gav upp med

Kanske inte det mest muntra inlägg, men jag tänkte räkna upp lite böcker jag börjat på, men aldrig läst klart. De böckerna brukar jag aldrig skriva om, utan de hamnar bara väldigt långt ner i bokhyllan, och där får de stå.





Sagan om ringen - JRR Tolkien
Okej, jag läste drygt 200 sidor i den här. 200 utdragna sidor fulla med långa stycken som beskriver färgen på himlen, eller den vackra alvens sko (inte precis det, men ni fattar). Till slut registrerade jag inte ens det jag läste, utan satt bara och stirrade på sidorna. Någon gång ska jag dock läsa hela serien. Jag älskar nämligen filmerna, men drar mig för att kalla mig "Sagan om Ringen-älskare", för så kan man ju inte säga om man inte har läst böckerna. Suck!



Alice i Underlandet - Lewis Carroll
Här vet jag faktiskt inte riktigt vad det var jag inte fastande för, men i alla fall så var den otroligt tråkig. Riktigt sömnpiller. Kommer dock försöka läsa den någon gång, eftersom jag även här är ett stort fan av filmen (den av Tim Burton).








Illusionen om Gud - Richard Dawkins
Väldigt intressant bok faktiskt. Problemet var bara att jag behövde slå upp typ vartannat ord, vilket blev lite irriterande efter ett tag. Men under de få sidor jag läste lärde jag mig otroligt mycket faktiskt! Hoppas kunna utöka mitt ordförråd så pass mycket så att den blir läslig om några år.





Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl, Kienna Gieth
Jag insåg redan efter några sidor att den här skulle bli alldeles för mycket för mig. Jag skulle aldrig vilja läsa om något så sorgligt som en tjej som har "tappat en del av sig själv". Too much for little me!







Auto da fay - Fay Weldon
Jag hade läst en bok av henne som jag tyckte om, men det visade sig att självbiografier inte var min grej. Massor av namn att komma ihåg och komplicerad släkthistoria. Det blir inte heller samma känsla när jag vet att allt jag läser om har hänt i verkligheten.







Berättelsen om P i- Yann Martel
Lite samma sak som med Alice i Underlandet här. Den fastnade bara inte riktigt. Jag tror dock att den kan bli riktigt bra om man ger den en riktig chans, så det ska jag göra någon gång.







Svenne - Per Nilsson
Den här trodde jag verkligen att jag skulle gilla, men när jag väl läste den så kände jag mig inte det minsta närvarande. Tror dock att jag inte heller gav den här en ärlig chans, så någon gång blir det ett nytt försök. Någon gång ....






Jag har givetvis gett upp med fler böcker, men de här var de jag kunde komma på just nu. Som ni kanske märkte så kan jag ändå inte riktigt släppa dem, och de står fortfarande i min hylla med olästa böcker, för jag tänker att någon gång ska jag ta tag i dem.

Har ni läst någon av dessa böcker? Eller kanske precis som jag bara försökt? Vad tyckte ni?

9 kommentarer:

  1. Första boken i Sagan om ringen gav jag upp redan efter 100 sidor och jag tänker aldrig titta åt den igen.

    Life of Pi läste jag ut, eller nej det gjorde jag inte. Jag läste hälften och sedan skummade jag igenom resten. Jag har bara ett ord för den boken: skräp!

    Auto da Fay har jag här hemma men jag har inte läst den ännu då jag måste vara på ett alldeles särskilt humör för att läsa biografier.

    SvaraRadera
  2. Haha jag har läst alla Sagan om Ringen-böckerna och jag tyckte den första var bäst! Har ingen aning om varför. Eller jag vet - det var för att alla var tillsammans. Sen delade de upp sig och jag blev ledsen. De där brödraskapet var det bästa liksom.

    Alice i Underlandet är väl inte världens mest fängslande historia, men jag tycker språket är så underbart att det är en dröm att läsa. Ungefär samma som i Narnia Läste du den på svenska? Då är det inte riktigt samma sak.

    Annars har jag inte läst några andra böcker, fast jag vill läsa Life of Pi. Själv lämnar jag ALDRIG böcker. Hur tråkiga och dåliga jag än tycker de är. Ibland kan de vara dhelt underbara i slutet (*host* The Tale of Two Cities). Och så läser jag en del böcker bara för att HA LÄST dem, och då är det ingen vits med att sluta i mitten. Haha. (Inte den bästa anledningen att läsa böcker kanske...)

    SvaraRadera
  3. Jag kom halvvägs genom prologen i Sagan om ringen. Fick senare höra att jag skulle ha hoppat över prologen. Men den ska jag försöka läsa igen.
    Jag har läst hela Jag saknar dig, jag saknar dig! och den var bra.

    SvaraRadera
  4. OJ SHIT Vilken underbar header du har! :D Hp-inspirerat ser jag :P Supersnyggt! :D

    SvaraRadera
  5. Förresten, varför är det en tomat i headern :P Symboliserat den nåt? :P

    SvaraRadera
  6. Sv: Bokbordet var helt okej, lite väl rörigt för mig. Och till slut blev till och med jag trött på att kolla på böcker. Det var jättelångt!
    Jag föreslår att du kollar på det. Dr Who är bäst. Tyvärr är första säsongen inte så jätterolig så det är svårt att fastna.

    Glömde förresten att kommentera din nya snygga design! Har du en Hufflepuff (?) halsduk? Jag är inte alls avundsjuk.

    SvaraRadera
  7. Annika: Då verkar det som att jag valt rätt som slutade! :)

    Johanna: Jag läste den på svenska, då blir det att försöka på engelska nästa gång. Jag brukar också läsa böcker för att "ha" läst dem, men om de är dåliga så brukar jag ändå sluta. Det känns så onödigt att slösa tid på dåliga böcker när det finns så många bättre att njuta av.

    Kan man köpa Dr Who någonstans? För då ska jag nog testa mig på det :D
    Tack! Japp, en Hufflepuffhalsduk. "Cause I'm a particulary good finder" ;D

    Hanna: Jag försökte också med prologen först, men gav upp med en gång, redan innan jag gav upp själva boken.

    Frida: Tack! :D Hehe, jag tyckte egentligen att tomaten bara passade bra där. Men jag tycker också väldigt mycket om tomater. Plus att jag och mina kompisar brukar kalla varandra för "tomatöra" när man hör dåligt. Men egentligen sitter den bara där för att se fin ut. x)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte försökt med Ringen-trilogin, men jag har läst "the prequel" - boken om Bilbo och hur har hittar ringen. Försök med den i stället, den är inte i närheten så tjock som de andra :)

    SvaraRadera
  9. Svar: Jag vet, det är onödigt att fortsätta. Och ibland hatar jag mig själv för att jag fortsätter, haha.

    YES! Vet inte riktigt var man köper. Jag är en sån där jobbig människa som laddar ner. Planerar dock att köpa säsongerna nån gång. Såg att de fanns på SF-bokhandeln.
    Jag måste nog skaffa mig en Ravenclaw-halsduk nu.. :)

    SvaraRadera